ملوان زبل و علاقه اش به اسفناج رو به خاطر میارید؟ اون با سَرکشیدن یک قوطی اسفناج به طور معجزه آسایی قوی تر می شد. بااینکه این بزرگ نمایی آمیز بود، ولی فواید سبزیجات برگ سبز بر کسی پنهون نیس. البته اسفناج نمیتونه به این سرعت موجب افزایش قدرت و سلامت شه، ولی مصرف اون به همراه بقیه غذاهای سالم می تونه موجب افزایش سلامت و قدرت تون شه. با این مطلب همراه شید تا غذاهایی که شما رو به ملوان زبل تبدیل می کنن بهتر بشناسین.

 

غذاهای بسیار به درد بخور (سوپرغذاها)

بااینکه خوردن غذاهای مقوی و به درد بخور نمیتونه باعث شه مثل ملوان زبل بازوهایتان به سرعت بزرگ شن، ولی گنجاندن اونا در رژیم غذایی تون می تونه باعث سالم ترشدن سبک زندگی تون شه. اما واقعا غذاهایی با خاصیت فوق العاده یا در اصطلاح «سوپرغذاها» چه غذاهایی هستن؟

غذاهای جور واجور می تونن جزو سوپرغذاها حساب شن، اما بیشتر اونا پایه گیاهی دارن. خیلی از غذاهای گیاهی پر از شکلای جور واجور ویتامینا و مواد معدنی بوده و موجب می شن زندگی سالم تر و عمر طولانی تری داشته باشین. طبق تحقیقات جور واجور بعضی غذاها با محافظت سلولا از آسیبا، می تونن روند پیری رو به تأخیر بندازن و در کاهش احتمال بروز مریضیای قلبی، سرطان و دیابت مؤثر باشن.

رژیم تون رو با غذاهای نپخته غنی تر کنین

تغدیه و سلامتی رابطه نزدیکی دارن. واسه داشتن زندگی سالم، پیروی از یک رژیم غذایی متوازن ضروریه. پس اضافه کردن سوپرغذاها به بین وعدها و وعدهای غذایی یه قدم مثبت بوده که به سعی زیادی احتیاج نداره.

داشتن رژیم غذایی سالم تر، حذف غذاهای فرآوری شده و جایگزینی غذاهای بسته بندی شده، قند، شکر، نمک و غذاهای پر از چربی با غذاهای سالم و نپخته به سلامت افراد کمک می کنه.

عادت به مصرف غذاهای فرآوری نشده مثل میوه ها و سبزیجات تازه، تهیه ی غذا با مواد ساده ی تازه به جای خرید غذاهای آماده و مصرف غلات کامل راهی واسه ایجاد تغذیه سالم و درسته. توجه به تغذیه تون و استفاده از مواد غذایی سالم و تازه عادت خوبیه که باید اونو در خود نهادینه کنین.

۲۵ سوپرغذا

سوپرغذاها همه جا پیدا می شن، پیداکردن شون آسونه و هزینه زیادی نداره. حالا می خواهیم ۲۵ سوپرغذا رو به شما معرفی کنیم.

۱. بلوبِری

بلوبری میوه ای شیرین و خوبه که باید بیشتر اونو استفاده کنین. بلوبری یکی از خوراکیای پر از آنتی اکسیدانه و از آسیب رادیکالای آزاد به سلولای بدن جلوگیری می کنه. آنتی اکسیدانا در پیشگیری از سرطان و هم پیشگیری از پیری زودرس تاثیردارن. بلوبری به تنظیم قند خون و سلامت مغز کمک می کنه. بلوبری در تقویت قدرت شناختی و محافظت مغز در برابر آسیبای به دلیل شکلای جور واجور استرس مؤثره.

۲. چای سبز

۲۵ خوراکی خارق العاده که شما رو مثل ملوان زبل قوی می کنه  آموزشی

بیشتر افراد از خواص چای سبز بر سلامتی آگاهی دارن. چای سبز پر از آنتی اکسیدان هاست. چای سبز موجب کاهش خطر مریضی فراموشی، سرطان و مریضیای قلبی می شه. جدا از اینکه اینا چای سبز قدرت شناختی مغز رو افزایش می ده و به کارکرد مغز کمک می کنه.

۳. اسفناج

بااینکه اسفناج نمیتونه مثل ملوان زبل باعث افزایش حجم عضلات شه، ولی شامل مواد مغذی دیگریه که موجب سلامت بدن می شن. اسفناج واسه بدن فواید بسیاری داره. کمک به استواری استخوانا، سلامت چشم، کمک به دستگاه ایمنی و کمک به کارکرد مغز از فواید اینه. فواید اسفناج از اسیدهای چرب امگا ۳ و مقدار زیاد ویتامینای اون نشئت میگیره.

۴. توت فرنگی

این میوه خوشمزه یکی از بهترین و سالم ترین هدایای طبیعته. توت فرنگی یکی از خوراکیای پر از ویتامین Cه. این ویتامین واسه کارکرد مناسب دستگاه ایمنی ضروریه. آنتی اکسیدانای موجود در توت فرنگی به طور خاص موجب کاهش کلسترول می شن.

۵. تخم مرغ

ویتامینا و مواد معدنی زیادی در تخم مرغ وجود دارن. ولی چیزی که از اون یک غذای فوق العاده می سازه، کیفیت بالای اینهاست. ازجایی که تخم مرغ واسه پرورش جوجه باید شامل مواد مغذی باشه، داشتن این فواید جای تعجب نداره. محتوای پروتئین تخم مرغ بسیار بی نظیره. طوری که ۹ اسید آمینه ی لازم در اون پیدا می شه. جدا از اینکه این تخم مرغ مثل مواد پر از آهن، سلنیم، ویتامین A و تموم ویتامینای گروه Bه.

۶. بادام

بادام فواید بسیاری واسه سلامتی داره و شامل مواد مغذی بسیاریه. بادام پر از پتاسیم، کلسیم، ویتامین E، منیزیم، فسفر و آهنه. مصرف بادام در کنار یک رژیم غذایی کم کالری می تونه به کاهش کلسترول بد (LDL) و کاهش فشار خون کمک کنه. در مصرف بادام نباید زیاده روی کنین. مصرف روزانه یک مشت بادام می تونه مواد موردنیاز بدن تون رو تأمین کنه.

۷. کرنبری

این میوه ترش مزه از میوه های خونواده بِری بوده که در کشور ما زیادی زیادی نداره. بااین حال اگه به این میوه دسترسی دارین، مصرف اونو به شما پیشنهاد می کنیم. این میوه و آبِ اون پر از آنتی اکسیدان هاست. این میوه با عفونتای به دلیل مخمرها جنگ کرده و در کاهش خطر مریضیای قلبی و جلوگیری از رشد سلولای سرطانی مؤثره.

۲۵ خوراکی خارق العاده که شما رو مثل ملوان زبل قوی می کنه  آموزشی

۸. لپه

لپه پر از فیبر محلول بوده و واسه سلامت دستگاه گوارش بسیار خوبه. البته لپه فواید دیگری هم واسه سلامتی داره. لپه در تنظیم قند خون، کاهش کلسترول بد و کاهش خطر مریضیای قلبی هم مؤثره.

۹. آووکادو

۲۵ خوراکی خارق العاده که شما رو مثل ملوان زبل قوی می کنه  آموزشی

آووکادو میوه به درد بخور دیگریه که مصرف اون در کشورمون کم کم روبه افزایشه. باتوجه به چربی بالای آووکادو نباید در مصرف اون زیاده روی کنین. البته مصرف متوسط این میوه فواید بسیاری واسه سلامتی داره. فیتوکمیکالای (مواد مؤثر موجود در گیاهان دارویی) موجود در آووکادو در جلوگیری از سرطانا مؤثر بوده و چربیای به درد بخور اون می تونه کلسترول بد خون رو کاهش بده. فتوکمیکالا با کمک به گردش خون و کاهش فشار خون از خطر مریضیای قلبی می کاهند. مصرف آووکادو همراه با بقیه غذاهای سالم، سرعت جذب مواد مغذی رو در بدن افزایش می ده.

۱۰. گردو

بیشتر مغزها واسه سلامتی مفیدند، ولی گردو در این بین از جایگاه ویژه ای برخورداره. گردو به لطف مقدار بالای آهن، منگنز و روی (زینک) می تونه باعث افزایش سطح انرژی بدن شه. گردو فشار خون رو پایین میاره و ویتامین E موجود در اون به سلامت پوست کمک می کنه. آنتی اکسیدانای موجود در گردو از سرطانا جلوگیری می کنه و رادیکالای آزاد موجود در بدن رو ازبین می برن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۳۴ نکته واسه رشد فردی

۱۱. ماهی سالمون

ماهی سالمون یکی از سوپرغذاهای غیرگیاهی بوده که مصرف اون بسیار خوبه. ماهی سالمون پر از اسیدهای چرب امگا۳ بوده و مصرف منظم اون فواید بسیاری واسه مغز داره. پپتیدهای (پلیمرهای کوچیکی که از اتصال اسیدهای آمینه به وجود میاد) موجود در این ماهی با خاصیت ضدالتهابی شون به بهتر شدن حال روحی کمک می کنن. کاهش فشار خون، خطر مریضیای قلبی و هم کاهش سکته مغزی از فواید مصرف این ماهیه.

۱۲. هویج

بیشتر ما از خواص هویج واسه چشم و بینایی آگاهیم، ولی هویج علاوه براین فواید دیگری هم واسه سلامتی داره. بهبود مریضیای پوستی به دلیل ی مقدار زیاد ویتامین A، تنظیم قند خون و تقویت دستگاه ایمنی از بقیه فواید هویج واسه سلامتی هستن. کاروتنوئیدها بهترین جزء هویج هستن و در پیشگیری از بروز خیلی از سرطانا مفیدند. واسه بهره مندی از بیشترین حد خواص هویج، بهتره اونو به طور نپخته استفاده کنین.

۱۳. گوجی بری

گوجی بری میوه ای بسیار خوبه که تازگیا به جمع سوپرغذاها اضافه شده. گوجی بری شامل ۱۸ نوع اسید آمینهه که اونو به یکی از منابع پر از پروتئین تبدیل کرده و به بهتر شدن کارکرد عضلات، بهبود قدرت شناختی و تقویت دستگاه عصبی کمک می کنه.

۱۴. انار

۲۵ خوراکی خارق العاده که شما رو مثل ملوان زبل قوی می کنه  آموزشی

انار فواید بسیاری واسه سلامتی داره. انار جدا از اینکه فیبر بالا و کمک به گوارش، پیشرفت سرطان پروستات رو به تأخیر انداخته، به گردش خون کمک کرده و کلسترول بد خون رو کم می کنه.

۱۵. کیوی

اگه دنبال میوه ای به درد بخور واسه سلامتی می گردین، کیوی رو فراموش نکنین. کیوی پر از آنتی اکسیدانا و ویتامین C بوده و موجب تقویت دستگاه ایمنی می شه. کیوی با خارج کردن سموم از بدن موجب محافظت درازمدت DNA از آسیبای اکسیداتیو (آسیب به دلیل رادیکالای آزاد) می شه.

۱۶. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین فواید بسیاری واسه سلامتی داره. اونا پر از ویتامین C و ویتامین A بوده و موجب تقویت بافتا و دستگاه ایمنی می شن. سیب زمینی شیرین با دارابودن آنتی اکسیدانا با سرطانا جنگ می کنه، قند خون رو تنظیم می کنه و خاصیت ضدالتهابی داره.

۱۷. زردچوبه

زردچوبه ادویه ای بسیار خوبه که مصرف اون در غذاهای جور واجور رواج داره. زردچوبه شامل آنتی اکسیدانی به نام «کورکومین» است. اضافه کردن زردچوبه به غذاهای جور واجور می تونه در پیشگیری از التهابات، جنگ با ویروسا و کاهش دردهای به دلیل آرتروز مؤثر باشه.

۱۸. جلبک دریایی

شاید وقتی نام سوپرغذاها به گوش تون بخورد، اصلا به جلبک دریایی فکر نکنین. ولی جلبک دریایی شامل مواد مغذی زیادی بوده و واسه سلامتی بسیار خوبه. یکی از چیزایی که در جلبک دریایی فت و فراوون پیدا شده و در کمتر غذایی هست، یُده که از بروز مشکلات تیروئید پیشگیری می کنه. جلبک دریایی با دارابودن آنتی اکسیدانا به پیشگیری از افسردگی، پیشگیری از سرطان پستان و درمان نبود برابری هورمونی در زنان کمک می کنه.

۱۹. دانه چیا

۲۵ خوراکی خارق العاده که شما رو مثل ملوان زبل قوی می کنه  آموزشی

دانه چیا سوپرغذاییه که بی دلیل این عنوان رو به دست نیاوردهه. دانه چیا با دارابودن شکلای جور واجور جور واجور آنتی اکسیدانا در پیشگیری از سرطانا خوبه. دانه چیا شامل مقدار خیلی از اسیدهای چرب امگا۳ و فیبره. همه اینا به سلامت قلب، تنظیم قند خون، تقویت گوارش و کارکرد درست سلولا کمک می کنن.

۲۰. گل کلم

گل کلم جدا از اینکه ویتامینا و مواد مغذی لازم مثل ویتامین C، فیبر و آنتی اکسیدانا شامل ترکیباتی به نام «گلوکوزینولات» بوده که خاصیت ضدسرطانی بالایی دارن. اونا می تونن همراه با استروژن در پیشگیری از سرطانای مربوط به هورمونا در زنان مثل سرطان دهانه رحم و سرطان سینه مؤثر باشن.

۲۱. لبو

راز فواید بی مثل لبو در پشت رنگ بنفش اون پنهون. لبو شامل «بتالائین» بوده که یه جور آنتی اکسیدان قویه. بتالائین در جلوگیری از بروز سرطانا و مریضیای دژنراتیو مؤثره. لبو پر از آهن و فولات بوده و با داشتن نیترات و منیزیم موجب تقویت اندامای لازم بدن می شه.

۲۲. کلم بروکلی

کلم بروکلی خواص بسیاری داره و مثل هویج پر از کاروتنوئیدهاست. اما چیزی که اونو تا این حد فوق العاده کرده، جزئی به نام «سولفورافان» است. سولفورافان با دفع سموم شیمیایی از بدن در پیشگیری از سرطان مؤثره. کلم بروکلی یکی از خوراکیای پر از فیبر بوده و به سلامت دستگاه گوارش و قلب کمک می کنه.

۲۳. تخمه ی آفتابگردان

تخمه ی آفتابگردان پر از چربیای مفیدی بوده که در تنظیم هورمونا تاثیردارن. تخمه ی آفتابگردان شامل ویتامین E، فسفر، سلنیم، مس و ویتامین Bه. همه اینا به کاهش مریضیای قلبی، کاهش فشار خون، کاهش مشکلات آرتروز، جلوگیری از کاهش توده استخوان، تنظیم قند خون و کاهش خطر دیابت کمک می کنن.

۲۴. تخم کتان

تخم کتان شامل امگا۳ بوده و اگه تمایلی به مصرف ماهیای چرب ندارین، گزینه ای عالی واسه تون حساب می شه. تخم کتان شامل ترکیباتیه که «لیگنان» نامیده می شن و در پیشگیری از سرطانایی مثل سرطان مخاط رحم و سرطان تخمدان مؤثره. تخم کتان رو میشه خیلی راحت در غذاهای جور واجور مثل سالادها یا ماست مورداستفاده قرار داد.

۲۵. کینوا

۲۵ خوراکی خارق العاده که شما رو مثل ملوان زبل قوی می کنه  آموزشی

کینوا یکی از منابع بسیار عالی پروتئینه. این غله می تونه جایگزینی مناسب واسه برنج باشه. باتوجه به اینکه کینوا شامل هر ۹ اسید آمینه ی ضروریه که بدن مون نمیتونه اونا رو بسازه، جایگزینی اون با برنج می تونه ایده ای عالی باشه. پروتئینای موجود در کینوآ باعث تقویت عضلات می شن.

ترک عادات بد غذایی و جایگزینی غذاهای کم ارزش با سوپرغذاها کار سختی نیس. خیلی از این غذاها رو می تونین خیلی راحت به وعدهای غذایی تون اضافه کنین تا از همه فواید اونا بهره مند شید. اول می تونین این غذاها رو کم کم به رژیم غذایی تون اضافه و به مرور اونا رو به بخش کلی ی رژیم غذایی تون تبدیل کنین.



 

دسته‌ها: آموزشی