مشکل اصلی که در شکست دادن اضطراب اجتماعی و کمرویی هست اینه که بیشتر ما خودمون مانع پیشرفت خود میشیم: با قضاوت درباره خود و بقیه، با ایده آل گرایی، با پرهیز از عمل و اینکه همیشه فکر می کنیم به قدر کافی خوب نیستیم. در این مقاله با ۲۵ راه واسه شکست دادن اضطراب اجتماعی و کمرویی آشنا میشید و دیگر نگران خجالت کشیدن خود نباشید.

 

ما می ترسیم. از شکست خوردن، از قضاوت شدن، از عمل کردن و راه افتادن. این ترس چرخه ای معیوبه که به هیچ جا نمی رسه.

۲۵ راه واسه شکست دادن اضطراب اجتماعی و خجالت کشیدن آموزشی

حدس می زنم که شمام استانداردهای بالایی دارین و این استانداردها همیشه مایه ی ناامیدی تون می شن. ولی حقیقت اینه که پیشرفت واقعی باید مبنایی واقعی داشته باشه. واقعیتی که «کامل» نیس.

سعی کنین قدمایی واقع گرایانه به طرف اعتماد به نفس وردارین.

همین دیدگاه ساده می تونه زندگی شما رو خیلی عوض کنه. منظورم این نیس که توقع تون رو پایین بیارین، فقط می گم کمی از اون قله ی قاف پایین بیایید و به زمین نزدیک تر شید. کنار بقیه قرار بگیرین و به خودتون اجازه بدین که اشتباه کنین، یاد بگیرین و توانایی خود رو گسترش بدین. کارای کوچیکی که بر مبنای جا و زمان واقعی انجام می شن اعتماد به نفس فرد رو میسازن.

با خودتون مهربون باشین. در اول ممکنه مهربانی و توجه به روابط و موقعیتایی که در اون قرار می گیرین کارای سختی باشن، اما باید اونا رو تا وقتی که ملکه ذهن تون شن ادامه بدین چون که اینطوری، بنیان وجودِ قابل اعتماد و خلاق خود رو پایه گذاری می کنین.

به شما قول میدم که برداشتن هر یک از این قدما باعث شه زندگی پرثمرتری داشته باشین.

۱. سلامتی، خونواده، امور روزمره، کار و خوشی رو اولویت بندی و متعادل کنین

۲۵ راه واسه شکست دادن اضطراب اجتماعی و خجالت کشیدن آموزشی

۲۵ راه واسه شکست دادن اضطراب اجتماعی و خجالت کشیدن آموزشی

از همون اول صبح کار رو درست شروع کنین. مثلا، صبح تون رو با گوش دادن به کتابای صوتی که انرژی مثبت به شما تزریق می کنن یا پیشنهادایی درباره کارای روزانه واسه شما دارن، شروع کنین.

۲. «کاشت» رو کم کنین (کاشت: کافئین، الکل، شکر و تنباکو)

این مواد تفکر شما رو پریشون کرده و استرس و اضطراب شما با محدود کردن اونا زیاد می شه. با کم کردن اونا نه تنها کنترل سلامتی، احساسات و واکنشای خود رو به دست میارید بلکه راه پیشرفت تون هم دیگر بسته نمیشه.

۳. نه ارزشای خود رو کنار بذارین و نه بی حس شید

از کِی حساس بودن چیز بدی شده؟ اینکه بتونین احساسات بقیه رو، بدون اینکه حتی یک کلمه به زبون بیارن درک کنین، یک موهبته. به خودتون اجازه بدین که چیزها رو احساس کنین و ضعیف باشین.

۴. کمال رو در مشکل ببینین

۲۵ راه واسه شکست دادن اضطراب اجتماعی و خجالت کشیدن آموزشی

سعی کنین از اون لکه ی کوچیک در یک تابلوی نقاشی فوق العاده گذر کنین. زندگی کامل نیس و در این نبود کمال یه جور از زیبایی هست. شما همین حالا هم به قدر کافی خوب هستین. واسه لذت بردن از مناظر بدوید، نه واسه «رسیدن» به بقیه!

۵. درک کنین که حق دارین زندگی کاملی داشته باشین و نذارین کنجکاوی تون درباره جهان فروکش کنه

خلبان خودکار درون تون رو خاموش کنین و خودتون باشین. شما حق دارین به میل خود زندگی کنین، چون به دنیا اومدید!

۶. کارای با معنی پیدا کنین و واسه خود نظم انگیزشی بسازین

به هر روز به چشم یک فرصت نگاه کنین. اهداف کوچیک مشخص کنین تا با دیدن موفقیت در اونا، پتانسیل فوق العاده ای رو که در سرانگشتان شماس درک کنین.

۷. نسبت به تغییر، افراد و چیزایی که از کنترل شما خارج هستن انعطاف پذیر باشین

۲۵ راه واسه شکست دادن اضطراب اجتماعی و خجالت کشیدن آموزشی

اون جمله معروف رو شنیدین؟ « خدایا به من آرامشی ده تا قبول کنم چیزی که رو که نمی تونم تغییر دهم». همه حرف من هم همینه. وقتی اتفاق بدی میفته، به خودتون فضایی واسه انعطاف پذیری بدین. می بینین که در این فضا قدرت و شادمانی دارین.

۲۵ راه واسه شکست دادن اضطراب اجتماعی و خجالت کشیدن آموزشی

آرامش

۸. به منابع الهی و آگاهی وصل شید

کارای روزانه و از این شاخه بهش شاخه پریدن می تونن شیره ی جون شما رو از بین ببرن. پس باید انبان خود رو پر کنین و اجازه بدین طبیعت، خدا و آرامش داخلی راهنمای شما باشن. واسه این کار هم می تونین به جایای مقدس برید و هم می تونین کتابای الهی مطالعه کرده یا برنامه های مذهبی رو تماشا کنین.

۹. عبادت کنین، نفس بکشین، مکث کنین و روزانه ۱۰ دقیقه رو به مدیتیشن اختصاص بدین

روش دیگر واسه یافتن معنویت و آرامش اینه که هر روز تفکر و عبادت کنین. می تونین این کار رو در برنامه صبحگاه تون بذارین.

۱۰. با بیان احساسات بیشتر درباره خود یاد بگیرین

۲۵ راه واسه شکست دادن اضطراب اجتماعی و خجالت کشیدن آموزشی

شاید یادگرفته اید که احساسات خود رو بروز ندین تا نکنه مورد قضاوت قرار بگیرین. اما اگه یک روش بیان احساسات مناسب خود پیدا کنین به شما قول میدم که کشف کنین خیلی جالب تر از چیزی که فکر می کنین هستین.

۱۱. درباره ترسا و مهارتای تون بنویسین

خیلی از ما ترس هامون رو مخفی می کنیم. این فقط کار رو بدتر می کنه. بذارین ترسای تون نفسی بکشن. اجازه بدین در صندلی مسافر بشینن، اما فرمون رو دست شون ندین. ، همیشه خصوصیات مثبت و دستاوردهای تون رو فهرست کنین.

۱۲. رویاهاتون رو تجسم کنین و بدون خستگی به دنبال شون برید

۲۵ راه واسه شکست دادن اضطراب اجتماعی و خجالت کشیدن آموزشی

۲۵ راه واسه شکست دادن اضطراب اجتماعی و خجالت کشیدن آموزشی

نتیجه پایانی رو تجسم کنین. خود رو ببینین که آخرین قدم رو واسه رسیدن بهش نتیجه پایانی ورداشته اید و از این تجربه لذت ببرین. اینجاست که معجزه اتفاق خواهد افتاد.

۱۳. حد و مرز خود رو مشخص کنین و یاد بگیرین که «نه» بگید

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۴ قدم واسه جلب دوباره اعتماد مشتری ناراضی

دنبال راضی کردن بقیه نباشید. این کار البته به «عزم» احتیاج داره. جایگاه خود رو بشناسین و پیش از همه خودتون به خودتون احترام بذارین. این کار ترس و اضطراب شما رو کم می کنه.

۱۴. نسبت به نیازمندان مهربون تر باشین

۲۵ راه واسه شکست دادن اضطراب اجتماعی و خجالت کشیدن آموزشی

این کار هم اعتماد به نفس شما رو بالا می بره و هم به کسی کمک میرسونه. احتیاجی نیس کل دنیا رو تغییر بدین، کافیه به یک آدم یا حیوان کمک کنین.

۱۵. به خودتون دروغ بگید!

زبون اندام مثبت رو در پیش بگیرین. مثل یک ستاره ی دریایی با اعتماد به نفس بایستید و خودتون رو مجبور کنین که به خودتون اعتماد داشته باشین. در منابع دینی و سنتی هم اومده که اگه می خواید صفتی رو در خود اثبات کنین، پیش از به دست آوردن اون به داشتنش خودنمایی کنین.

۱۶. همیشه از راه اصلی خارج شید تا کاری متفاوت انجام بدین۲۵ راه واسه شکست دادن اضطراب اجتماعی و خجالت کشیدن آموزشی

چارچوبای فکری خود رو بشکنید و از راهی که جامعه، محیط و خونواده واسه شما تعیین کرده خارج شید. انجام این کار جسارتی به شما می ده که می تونین اعتماد به نفس خود رو بر مبنای اون بنا کنین.

۱۷. راحت شکست بخورین! قبول کنین که شکست بخشی از فرآینده

واسه به دست آوردن هر مهارتی باید بارها سعی کرد و شکست خورد. این حقیقت رو درک کنین. شکست تنها راه پیشرفته. مری تایلر مور (هنرپیشه ی آمریکایی) می گه

فرصتا رو غنیمت بشمارید. اشتباه کنین. اینطوری رشد می کنین. درد جربزه شما رو پرورش میده. واسه اونکه یاد بگیرین پردل و جربزه باشین باید شکست بخورین.

۲۵ راه واسه شکست دادن اضطراب اجتماعی و خجالت کشیدن آموزشی

۱۸. کمی هم ورزش روزانه به کاراتون اضافه کنین تا از استرس شما کم کنه

۲۵ راه واسه شکست دادن اضطراب اجتماعی و خجالت کشیدن آموزشی

ورزش روزانه خیلی خوبه (می دونم، توضیح واضحات بود!). تازه، اگه واسه خود هدفی بذارین و بهش برسین، می تونین از اعتماد به نفس حاصل از اون واسه رسیدن به هدفای دیگر استفاده کنین.

۱۹. انتظارات منطقی از خودتون داشته باشین و نسبت به اونا جوابگو باشین

انتظار بدترین حالت ممکن رو نداشته باشین. واسه خودتون وظایف غیرممکن تعیین نکنین. مشکلات رو به قدمای ساده و قابل لمس بشکنید و مصمم قدم وردارین. در بین لیستی از ۲۰ کار آزاردهنده، واسه خودتون پنج یا شش کار سرگرم کننده هم در نظر بگیرین.

۲۰. خودتون رو با بقیه مقایسه نکنین. جلوی قضاوت کردن رو بگیرین

۲۵ راه واسه شکست دادن اضطراب اجتماعی و خجالت کشیدن آموزشی

به اینکه بقیه درباره شما چه فکر می کنن کاری نداشته باشین. کنج راحتی (comfort zone) خود رو با کارای کوچیک به رقابت بکشین و طبق اون خود رو بسازین. واسه به دست آوردن قدرت باید دست به کار شید.

۲۱. پردل و جربزه باشین. به ترس به چشم فرصتی به طرف زندگی بهتر نگاه کنین

بعد از اینکه کنج راحتی خود رو به رقابت کشیدید، یه قدم جلوتر رفته و ترسای تون رو به رقابت بکشین. از قلب تون پیروی کنین. باعث تعجب خودتون میشید و دنیا به روی تون گشوده میشه.

۲۲. با آثار سنتی، باکِ انگیزه خود رو پر کنین

۲۵ راه واسه شکست دادن اضطراب اجتماعی و خجالت کشیدن آموزشی

خوندن کتابای سنتی به شما کمک می کنه که مستقیم یا غیرمستقیم حرف بیشتری واسه زدن داشته باشین. پیگیری اینجور کاری هم اعتماد به نفس شما رو افزایش داده و غنای زندگی شما رو بیشتر می کنه.

۲۳. دوست پیدا کنین و هر هفته یک ساعت روابط اجتماعی داشته باشین

نظر بقیه رو جویا شید و اینطوری چشم انداز خود رو وسعت ببخشین. به بقیه گوش کنین و اجازه بدین روابطی واقعی بین شما شکل بگیره. میگن «تو اول بگو با کیان زیستی، پس آنگه بگم که تو کیستی»، پس در انتخاب کسائی که با اونا رابطه دارین دقت کنین.

۲۴. شادمانی رو به خونه بیارین

۲۵ راه واسه شکست دادن اضطراب اجتماعی و خجالت کشیدن آموزشی

واسه خودتون تصمیم بگیرین. اینطوری خودِ خوشحال و معتمد به نفس تون رو پیدا می کنین. منتظر اجازه نباشید. راه خود رو برید و ببینین شما رو به کجا خواهد رساند.

۲۵. هر اتفاقی افتاد شما شکرگزار باشین. هر روز، شروعی دوبارهه

۲۵ راه واسه شکست دادن اضطراب اجتماعی و خجالت کشیدن آموزشی

شکرگزار بودن اعتماد به نفسی حقیقی و موندگار به شما خواهد بخشید.

، همه این موارد رو میشه در دو عبارت خلاصه کرد: مهربانی خلاقانه و آگاهی با اراده.

از انتخابای جلو تون آشنایی و با خلاق بودن، نسبت به خود و بقیه مهربانی کنین. زندگی حقیقتی رنگارنگه. با اولویت بندی زمان ، تعادل رو دریابید. خود و بقیه رو با تموم مشکلات قبول کنین. نسبت به چیزایی که خارج از کنترل شمان انعطاف پذیر باشین. هشیار باشین و از معنویات غافل نشید تا اعتماد به نفس واقعی به دست بیارین.

به هنرمند درون تون فرصتی واسه بیان وجود و حساسیت (خلاقیت) بدین و منتظر واکنش اون باشین. به خودتون حق بدین و کنجکاو باشین و از کارای با معنی و خلاقانه ی خود لذت ببرین. خود رو در حال لذت بردن از هر قدمی که برمی دارین تصور کنین و با احساسی مثبت موفقیتای خود رو در طول راه جشن بگیرین.

۲۵ راه واسه شکست دادن اضطراب اجتماعی و خجالت کشیدن آموزشی

بی توجه به اینکه بقیه درباره شما چه فکری می کنن از چیزای تازه لذت ببرین. کنج راحتی خود رو به رقابت بگیرین (عزم)، از ترس و شکست استقبال کنین و از کلمات و زبون بدن مثبت استفاده کنین. انتظارات و مرزهای واقع گرایانه مشخص کنین و در مورد اونا احساس مسئولیت کنین. با افراد مثبتی که به مرزهای شما احترام می ذارن رفت و اومد کنین.

وقتی دست از قضاوت ورداشته و مهربون شید می ببینن که دنیا چقدر با شما مهربون تر میشه. این کارا رو انجام بدین تا بر کمرویی و اضطراب پیروز شده و با اعتماد به نفس، خلاق، پرطاقت و حق به طرف شید.

منبع : pickthebrain.com

دسته‌ها: آموزشی