بعضی از افراد به طور ذاتی قادر به صحبت کردن در مورد تواناییا و موفقیتای خود نیستن و با وجود اینکه دستاوردهای زیادی داشتن، به دلیل ناتوانی در بیان اونا، به جایگاهی که لیاقت اونو دارن، نمی رسن. اگه نمی دونین چیجوری باید تواناییا و ویژگیای خوب خود رو بگید (البته بدون اینکه در نظر بقیه خودنما به نظر برسین)، باید بدونین افراد زیادی با این مشکل روبرو ان، پس شما تنها نیستین. اینجا ۳ اشتباه عادی در گفتگو رو میگیم و روش پرهیز از این اشتباهات رو هم توضیح میدیم.

 

۳ اشتباه عادی در گفتگو که حتما باید از اون پرهیز کنین آموزشی

اشتباه اول: روشن صحبت نکردن درمورد چیزایی که به دست آوردین

می تونین بگید: «ما از نظر عملکردی، بسیار موثر هستیم.»

بهتره که بگید: «فهمیدیم که در برهه ی خاصی از روند کاری خود، دچار ضرر و زیان شده ایم. پس با تیمای زیادی کار کردیم تا روشایی رو واسه ساده کردنِ فرایند فروش پیدا کنیم. اخیرا با نیروهای واحد فنی مون کار کردیم تا تغییراتی جزئی در سایت بسازیم که باعث صرفه جویی ۱۵ درصدی در زمان هر یک از اعضای تیم شده.»

در نسخه دوم، گوینده توجه طرف مقابل رو به نقشی که داشته، جلب می کنه. اون از چارچوب ساده ی زیر استفاده می کنه تا مثال خاصی رو بگه و نقش خود رو پس ی به دست اومده، برجسته کنه:

  • وضعیت (روبرو شدن با ضرر و زیان در کار و کاسبی)؛
  • وظیفه (کار کردن با تیمای جور واجور)؛
  • اقدام (ایجاد تغییرات جزئی در سایت)؛
  • نتیجه (صرفه جویی ۱۵ درصدی در وقت اعضای تیم).

اشتباه دوم: تصور اینکه سابقه کاریتون گویاست و احتیاجی به توضیح اضافه نداره

۳ اشتباه عادی در گفتگو که حتما باید از اون پرهیز کنین آموزشی

می تونین بگید: «همونجوریکه میدونید، تیم ما کارکرد بسیار خوبی داره.»

بهتره که بگید: «سال بسیار خوبی داشتیم. با وجود تغییرات و جایگزینی بعضی از کارکنان، فروش ما در این سه ماه انتظارات رو برآورده کرد. من ترتیبی دادم تا ۲ کارمندی که تازگیا استخدام شدن با فرهنگ سازمانی و روندهای کاری مون آشنا شن. متأسفانه تصمیم گرفتیم که به یکی از کارکنان اجازه بدیم تا به دنبال چند اقدام ناموفق برود تا کارکرد اونو به حد استاندارد برسانیم، ولی پس از اون سعیای بیشتری کردیم تا زمانی رو به ساخت تیم اختصاص بدیم.»

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۲۹ خوراکی چاق کننده اما سالم 

هیچوقت تصور نکنین که مدیر شما تموم جزئیات کارایی رو که در پشت صحنه انجام دادین، می دونه. معمولا زنان واسه دستاوردهایی که در کار گروهی داشتن، کمتر مورد توجه قرار می گیرن. پس کاری کنین که چیزایی که به دست آوردین مورد توجه قرار بگیرن و نقش و کمکای خود در کار گروهی رو بگید.

اشتباه سوم: نبود استفاده از موفقیتای گذشته به عنوان فرصتی واسه آینده

می تونین بگید: «من در گذشته، اینترانت بومی کارکنان رو به سیستمی حرفه ای انتقال دادم.»

بهتره که بگید: «می دونم که در مورد انتقال به سیستم جدید، با چه رقابتایی روبرو هستین. من در موقعیت شغلی قبلی ام، رهبری تیمی رو بر عهده داشتم که اینترانت کارکنان رو دوباره طراحی کرد و اونو به سیستمی حرفه ای انتقال داد. اول این کار رو با خواستهِ ارائه پیشنهادهایی از بهترین شرکتای طراحی شروع کردم، بعد بازخورد مدیران و کارکنان شرکت رو جمع آوری کردم و واسه ساخت سایت جدید، با تیم فنی همکاری داشتم. نظرسنجیا هم نشون داد که کارکنان، اینترانت جدید رو دوست داشتن، چون سریع بود و منظم بهتری داشت.»

صحبت از تجربیات گذشته به این معنی نیس که فقط بگید در کجا بودین یا چه کاری رو انجام دادین. شما باید دلایلی ارائه بدین که نشون بده در گذشته کاری رو انجام دادین و می تونین دوباره اونو انجام بدین. درسته که موفقیتای گذشته، واسه خود شما روشن به نظر می رسن، ولی مصاحبه کننده به دنبال مثال هاییه که بهش نشون بده که شما در شرکت جدید، چه عملکردی دارین. وقتی مثالای دقیقی رو بگید که مصاحبه کننده رو قانع کنه که شما بهترین گزینه واسه اون شغل هستین، اونم راحت تر می تونه به شما جواب مثبت بده.

منبع : forbes.com

در هر گفتگو ای جواب بله بگیرین، گفتگو بر سر حقوق بیشتر، معاملات بزرگ و حتی یک کار روزمره


دسته‌ها: آموزشی