این داستان بسیار آشناه: صاحبان کسب وکارها قصهایی از موفقیت در فیسبوکی شنیده و خونده ان و تصمیم می گیرن که خودشون هم یک امتحانی بکنن! همونجوریکه میدونیم فیسبوکی، ابزاری بسیار قوی واسه شناساندن کسب وکارها، اجناس و خدمات و هم اینجور برندها به دنیاه. اما از آنجایی که گزینه های خیلی زیادی در فیسبوکی پیشِ روی افراد قرار داره، این کار شاید به یه جور مثل به پرواز درآوردن یک شاتل فضایی سخت و پیچیده باشه، طوری که واقعا ندانند که قراره چیکار کنن. اما مگه این کار واقعا چقدر می تونه سخت باشه؟

اونا همه چیزایی رو که می تونن پیدا کنن، مطالعه می کنن و بعد همه کارایی رو که قراره بکنن، می کنن. تیتری قانع کننده می نویسند، تصاویر مناسبی انتخاب می کنه و متنی تشویق کننده می نویسند، اما هنگامی که کمپین تبلیغاتی شون رو راه میندازن، هیچ واکنش یا پاسخی دریافت نمی کنن. فقط سکوت محض!

بعد از شکست خوردن واسه بازگرداندن هزینه های تبلیغاتی، صاحبان کسب وکارها به کلی بی خیال فیسبوکی می شن، در حالی که این راه حل نیس که مقصر شکست شون بوده، بلکه روش اجرایی شون ایراد داشته.

۳ اشتباه جبران ناپذیر در فیسبوکی آموزشی

شاید شمام در اینجور موقعیتی بودین. شاید شمام فیسبوکی رو امتحان کردین، اما در رسیدن به نتایجی که انتظارش رو داشته اید، شکست خوردین و به این نتیجه رسیده اید که این کار، جز هدر دادن وقت و پول موفقیت دیگری نداره.

۳ اشتباه جبران ناپذیر در فیسبوکی آموزشی

اگه اینطوریه، باید بدونین که شما تنها نیستین. حقیقت اینه که شمام می تونین در فیسبوکی موفق شید، تنها به شرط اینکه تسلیم این سه اشتباه وحشتناک نشن:

۳ اشتباه جبران ناپذیر در فیسبوکی آموزشی

اشتباه اول: صفحه فرود یا جاذبه ی هدایتیِ بهتری ندارین

۳ اشتباه جبران ناپذیر در فیسبوکی آموزشی

زمان توجه بازدیدکنندگان سایتا خیلی خیلی کوتاهه.

الان، شما تنها ۱۵ ثانیه وقت دارین تا یک بازدیدکننده رو قانع کنین که در سایت شما بمونه. پس از خودتون بپرسید: از هر ثانیه بیشترین استفاده رو می کنین؟ اگه جواب تون منفیه، پس هزینه زیادی خواهید پرداخت.

طبق گفته کتابِ «راهنمای کامل فیسبوکی» نوشته «مارشال»، «کرَنس» و «میلاش»، اگه شما به ازای هر کلیک ۱ دلار پرداخت کرده باشین و در ۱۵ ثانیه ی اول فرصت جلب نظر بازدید کنندها رو از دست بدین، ۲۴۰ دلار در هر ساعت پرداخته اید تا در جلب توجهِ افرادی که روی تون کلیک کردن، شکست بخورین. این یعنی شما دارین واسه باختن در میدون فیسبوکی پول خرج می کنین!

از پس اینجور اشتباه گرون ای برمی آیید؟

واقعیت اینه که اینکه بازدیدکنندگان تون رو به صفحه اصلی سایت و یا خدای نکرده به صفحه «تماس با ما» برگشت بدین و توقع داشته باشی نتیجه مطلوبی هم به دست بیارین، اصلا کافی نیس. این کار شاید تا پنج سال پیش جواب می داد، اما الان، شما باید ارزش بسازین. واسه اینکه نتیجه سعیای تبلیغاتی تون رو واقعا افزایش بدین، باید بازدیدکنندگان تون رو به صفحه فرودی با جاذبه ی هدایتی مناسب بکشونین، یعنی به طرف منبعی که مهارت ها، علم و تخصص شما رو خوب نشون بده و مشکلی رو واسه بازار هدف تون حل کنه.

اگه از راه نشون دادن نیت پاک تون اعتماد بازدیدکنندها رو جلب کنین، اون وقت کار فروش اجناس یا ارائه خدمات تون بسیار ساده تر میشه.

اشتباه دوم: تست چندنسخه ی A/B رو انجام نمی بدین

۳ اشتباه جبران ناپذیر در فیسبوکی آموزشی

وقتی پای خواستهای مشتریان مون پیش میاد، آسونترین کار اینه که فرض کنیم همه چیز رو در این مورد میدونیم، اما اینجور فرضی ابدا درست نیس. چون ما همه چیز رو نمی دونیم.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۴ فوت کوزه گریِ موفقیت در کسب و کار از نظر جیمز کالینز

فرضیات تون رو بیازمایید. ما می تونیم هر قدر که دل مون می خواد حدس و فکر به کار ببریم، اما فقط هنگامی میتونیم درباره چیزی که در قدم بعدی مون باید انجام بدیم، تصمیماتی منطقی بگیریم که داده هایی واقعی از آزمایشای دقیق در دست داشته باشیم، همونجوریکه «جِیمز کلی یِر» می نویسه: «تنها چیزی که بهبود میدیم، اون چیزیه که اندازه گیری و آزمایش کردیم.»

هنگامی که پای فیسبوکی وسط باشه، آزمایش کردن حرف اول و آخر رو می زنه. پس از دقیق بودن تون مطمئن شید. تیترتان رو تست کنین. تصاویرتان رو تست کنین. متن تون رو تست کنین. همه چیز رو! و تنها یک بار هم نه! این کار رو بارها انجام بدین.

هنگامی که به اندازه کافی همه چیز رو تست کردین، دقیقا خواهید دونست که چه مواردی جواب می ده، چه مواردی به دردتون نمی خورد و چه مواردی رو می تونین پیشرفت و بهبود بدین. این یک روند مستمره و چیزیه که در طول برگزاری کمپین تون نباید ندیده بگیرین. درسته که ایجاد چندین نوع جور واجورِ فیسبوکی، نیازمند کار و سعی فراوانه، اما هنگامی که کلیکای بیشتری دریافت کنین و چشم اندازه های بهتری ببینین، از اینکه واسه این کار وقت گذاشته اید، خشنود و ممنون هستین.

اشتباه سوم: ارزش پیشنهادی قانع کننده و زیادی ندارین

۳ اشتباه جبران ناپذیر در فیسبوکی آموزشی

اگه تیترتان نشون نده که به چه دلیل خواننده ی تبلیغ باید روی اون کلیک کنه یا به اونا نگه که کلیک کردن چه منفعت و ارزشی واسه شون داره، اون وقت این موضوع که اجناس یا خدمات تون چقدر باارزش هستن، اصلا اهمیتی نداره، چون بازدیدکنندگان تون هیچ اقدامی نخوان کرد.

شما تنها ۲۵ کاراکتر واسه انتقال پیام تون در اختیار دارین، پس جایی واسه ابهام باقی نمی موند. پس باید منظورتان رو دقیق بگید. متن آگهی شما باید به سوالای زیر جواب بده:

  • قول ارائه چی رو میدید؟
  • چی شما رو از رقبای تون جدا می کنه؟
  • به چه دلیل بازدید کننده باید اهمیت بده؟

«ارزش پیشنهادی» فقط به تیتر محدود نمی شه. بلکه در تموم راه مشتری رو همراهی می کنه. از کلیک کردن روی آگهی شما تا انتخاب سایت تون یا خرید اجناس یا خدمات تون، چیزی که واقعا می خواید اینه که مشتری تون بدونه که ورود به سایت شما تصمیم درستی بوده و شما بهترینا رو واسه اون می خواید. اگه از هر فرصتی که واسه این کار دارین، آخر بهره رو ببرین، در آخر کیلومترها جلوتر از رقبای تون هستین.

هنگامی که بحث درباره فیسبوکیه، بزرگ ترین رقابت شما به عنوان صاحب یک کسب وکار، رقیبان تون نیستن، بلکه خودتون هستین. شما یک انتخاب پیشِ روی تون دارین: می تونین این اشتباهات خطرناک رو انجام دهنده شید و کمپین تبلیغاتی تون رو پیش از اینکه فرصتی واسه شکوفایی پیدا کنه، به نابودی بکشونین. یا می تونین در مقابل این اشتباهات مقاومت کنین، ترافیک بازدید بیشتری بسازین، فروش بیشتری داشته باشین و از سود قابل پیشبینی بیشتری، بسیار بیشتر از چیزی که فکرش رو می کردین، لذت ببرین.

انتخاب با شماس. کدوم رو انتخاب می کنین؟

منبع : entrepreneur.com


دسته‌ها: آموزشی