بی انگیزگی در محیط کار رو همه ما تجربه کردیم. منظورمان همون روزهای سختیه که نمی تونین به بهترین راه حل کنین. زمانای محدودی هم هست که بیشتر از حد دست دست می کنین، تمرکزتان کمه یا واسه شروع پروژه های مهم با خودتون درگیر هستین.

شاید از خودتون ناراحت شید و متعجب شید که عزم تون کجا رفته. اگه حس کنین که طبق اشتیاق هاتون زندگی نمی کنین، دچار یأس میشید. سرعت، بهره وری و موثری، همه باعث رسیدن به نتیجه می شن و زمانی که انرژی ما با جاه طلبی هامون هماهنگ نباشه، ناامیدی به سراغ مون میاد.

نتایج بی انگیزگی در محیط کار چیه؟

زمانی که بی انگیزگی در محیط کار به سراغ تون میاد، سپری کردن یک روز در محل کار می تونه مثل یک جنگ ی سخت باشه. این بی انگیزگی در دراز مدت می تونه باعث ایجاد استرس در شما شه و شاید احساس گناه کنین که به اندازه کافی واسه پیشرفت در کارتون سعی نمی کنین.

اثرات این حالت بر شما بی شماره: شاید دچار مشکل در خوابیدن شید، مریض شید یا توانایی تون واسه تمرکز کم شه. سلامت ذهنی شما با خستگی احساسی به همراه اضطراب و بدبینی که ایجاد تون رو تحت اثر قرار می ده، به خطر میفته.

اما احتیاجی نیس در این راه باقی بمونین. با کمی جستجو و تفکر می تونین بهش چیزی که انرژی تون رو بررسی می بره پی ببرین و خودتون رو از شرش خلاص کنین. اینجا سه دلیل بی انگیزگی در محیط کار همراه با راهکارهایی واسه برگشتن به وضعیت مناسب معرفی می شن.

۱. در دام مشغله ی زیاد افتادین

الان «مشغول بودن» به یک وضعیتِ ظاهری تبدیل شده، نمادِ اینکه خیلیا دنبال شمان و می خوان با شما کار کنن. در حالی که شاید خودتون عمیقا از این مسئله لذت ببرین، اما همیشه در حال کار بودن و آمادگی داشتن واسه اضافه کاری، می تونه باعث خستگی بیشتر از اندازه و بی انگیزگی در محیط کار شه.

کار کردن با این توهم که مشغولیتِ دائمی به شما کمک می کنه از نظر حرفه ای پیشرفت کنین، می تونه نتیجه برعکس داشته باشه و واسه تون لقب «ساده لوحِ شرکت» رو به ارمغان بیاره یا حتی باعث انزجار شما از شغل، رئیس و همکاران تون شه.

واسه آزادی از دام مشغله ی زیاد، کاراتون رو اولویت بندی کنین و وظایف غیراضطراری رو حذف کنین و واسه کاری زمان بذارین که واقعا مهمه.

واسه شکست دادن اشتیاق تون به مشغولیت دائمی، خودتون رو از مسئولیتایی که کار فرد دیگریه، آزاد کنین. تمرین کنین که بیشتر «نه» بگید. وقتی موافقت می کنین که کاری رو به انجام برسونین، با قصد درست اونو انجام بدین. سعی کنین به جای «من مجبورم که…» از «من انتخاب می کنم که…» استفاده کنین. شاید ساده به نظر برسه، اما کلماتی که می گین واقعیت رو میسازن و این تغییر شفاهی زیرکانه، باعث ایجاد اختیار می شه و انگیزه رو به وجود میاره. احساس بسیار متفاوتی در گفتن «من انتخاب می کنم که امروز به یک جلسه ی کاری بروم» به جای «من مجبورم امروز به یک جلسه ی کاری بروم» هست.

۲. فقط به اراده تون متوسل میشید

۳ دلیل بی انگیزگی در محیط کار و راه های شکست دادن اون  آموزشی

قانع کردن خودتون واسه انجام یک تکلیف بدون رضایت محض، سخت هستش. زمانی که عزم راسخ تون شکست می خوره، بر ایجاد عادتایی تمرکز کنین که موفقیت تون رو حتمی می سازه. بیشتر، شروع یک هدف بزرگ یا یک پروژه پیچیده، سخت ترین بخش کاره. اما وقتی کار رو شروع کنین، کل پروژه کمتر ترسناک به نظر می رسه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۲۵ خوراکی که استخوان های بدن رو قوی و محکم می سازه

ترفندی واسه باانگیزه باقی ماندن، ایجاد عادتای کوچکیه که به بهره وری کمک می کنه و باعث می شه احساس خوبی در مورد چیزی که انجام میدید داشته باشین.

با کم شدن مشکلاتی که در راه تون واسه شروع یک وظیفه وجود دارن، بر سختیا پیروز شدین. مثلا اگه یک تکلیف نوشتنی سخت بر عهده دارین، فقط بر نوشتن جمله اول تمرکز کنین. وقتی همون خط اول رو نوشتید، شاید اضطراب تون از بین میره. می تونین یک روال واسه ایجاد آمادگی هم مشخص کنین که زنجیره مثبتی از اتفاقا رو به دنبال داره و به شما کمک می کنه تا با سرعت بیشتری به سراغ کارتون برید. مثلا، شاید واسه شما، آماده کردن قهوه ی صبح تون یا بررسی ایمیل به عنوان یک مرحله گذار واسه شروع کارتون بکنه. خیلی از کارآفرینان دوست دارن روز خود رو با ۱۰ دقیقه مدیتیشین شروع کنن. این کار می تونه راهی فوق العاده جهت آماده شدن واسه روزتون باشه و ذهن تون رو هم واسه قرار گرفتن در حالت کار کردن آماده می کنه. به جای اینکه همیشه سعی کنین کاراتون رو با یک اراده ی قوی انجام بدین، کمی مراحل انجام کارا رو واسه خودتون ساده تر کنین.

۳. از نظر احساسی خسته هستین

اگه احساس می کنین در طول روزِ کاری خود مثل یک مرده ی متحرک هستین، شاید جزو ۷۰ درصد از افرادی هستین که از نظر احساسی از محل کار جدا هستن.

وقتی سعی می کنین تا با دقت مشکلات انگیزشی خود رو بررسی کنین، نیازای اجتماعی خود رو دست کم نگیرید. در هرم مازلو، سومین پله مربوط به سلامت ذهنیه که پس از نیازای فیزیکی و امنیت قرار داره. احساس موردقبول بودن و به درد بخور بودن در کار، واسه حفظ انگیزه جهت انجام وظایف روزمره تون ضروریه.

«امنیت روانی» مهم ترین ویژگی ایه که تیمای موفق در اون با هم اشتراک دارن. گروه هایی که دارای ویژگی اعتماد بین فردی و احترام دوطرفه هستن، نه تنها شادترند، بلکه بهره وری بالاتری هم دارن. زمانی که کارکنان اعتماد به نفس دارن و همکاران شون اونا رو به خاطر اعلام نظر مسخره نمی کنن، پس نمی زنن یا تنبیه نمی کنن، کارای بیشتری انجام میدن و در شغل شون پیشرفت می کنن. واسه جبران خستگی احساسی، در جریان کار خود عمدا فرصتای اجتماعی بسازین. یک راه ساده واسه شروع، حضور ۵ دقیقه زودتر در جلساته. از این زمان واسه یک مکالمه ی ساده استفاده کنین. این صحبت کوتاه غیررسمی فقط یک گپ بی هدف نیس، بلکه راهی طولانی واسه ایجاد روابطی قوی تر با همکاران تونه.

اگه مدیر هستین، سعی کنین با محول کردن وظایف روزانه معنادارتر و در رابطه تر با اهداف مشترک، انگیزه تیم تون رو از نو بسازین و تقویت کنین. رهبری تلقینی به معنای بالا کشیدن دیگرونه و می تونه با تقویت سعیای مستقیم شما طبق اهداف بزرگ تر و مأموریت شرکت، تحقق یابد.

هیچکی در بین ما، همیشه و حتما باانگیزه و موثر نیس، اما اگه شما بیشتر اوقات بی انگیزگی در محیط کار رو تجربه می کنین، باید راهی پیدا کنین تا از اون خلاص شید. خوندن پیشنهادای الهام بخش و مشورت شغلی قدم اوله، ولی دست به عمل شدن قدم مهم تریه. انجام کاری واسه کم کردن بیحالی، پادزهر واقعی واسه آزادی از بی انگیزگی در محیط کاره.

منبع : forbes

دسته‌ها: آموزشی