با توجه به سطوح فوق العاده پایین مشارکت و دلسوزی در بین نیروی کار در آمریکا، خیلی از مدیران به دنبال راه حل هستن. یکی از نظرسنجیای گذشته موسسه ی گالوپ نشون داده که ۷۰ درصد از کارمندان، در محیط کار مشارکتی نداشته یا حتی به شکلی فعالانه از مشارکت سر باز میزنن. بعضی از مدیران به امید خوشحال تر کردن کارمندان شون، به امکاناتی مثل پاداش و اتاق بازی و غذای رایگان روی میارن. اما تحقیقات نشون دادن که این سعیا، هر چند قابل تقدیر هستن، ولی محرکای تاثیرگذارتری واسه رفاه و سرحالیِ دراز مدت ارائه نمی کنن. در این مقاله با ۳ راه حل مهم واسه انگیزه دادن به کارمندان آشنا میشید.

 

به جای مواردی که در بالا گفته شد، مدیران باید به فکر باشن تا این سه چیز رو به کارمندان شون بدن:

الهام بخشی

۳ راه حل مهم واسه انگیزه دادن به کارمندان  آموزشی

مهم نیس سازمان شما چه می کنه، خواه سرویسی ارائه می کنه و خواه کالاهایی تولید می کنه؛ مهم اینه که فرهنگ کاری شما با معنا و مفهومی والا در هم قاطی کنه.

تحقیقات نشون میدن افرادی که هدفی رو دنبال می کنن، متمرکزتر و خلاق تر و انعطاف پذیرتر هستن، پس مدیران باید همیشه به کارمندان یادآوری کنن که کارشون چه تاثیری در بهبود زندگی مردم داره. ارائه رضایت نامهای کاربران و مشتریا و یا اعلام اهدای سود شرکت به سازمانای خیریه، تنها دو نمونه از چگونگی انجام این کار هستن.

تحقیقات آدام گرنت (Adam Grant) از دانشگاه پنسیلوانیا نشون می ده که حتی کارمندان ناراضی هم وقتی زمان شون رو صرف رسیدن به اهداف خوب می کنن، احساس بهتری نسبت به کارشون دارن. اون دسته از محیطای کاری که از این برنامه ها حمایت می کنن تاثیرگذاری بیشتری دارن، نه فقط به این خاطر که به افراد فقیر کمک شده، بلکه به این خاطر که خودشون هم در این کمکا سهیم بودن.

مدیران هم می تونن منبع الهام بخشی واسه کارمندان باشن. تحقیقات نشون میدن که وقتی مدیران با از خود گذشتگی عمل کرده و ثابت می کنن که بیشتر از خودشون به گروه اهمیت میدن، کارکنان با اعتماد و مشارکت و فداکاری و وفاداری و مسئولیت پذیرتر و متعهدتر عمل میکنن.

طبق یافته های وین بیکر (Wayne Baker) از دانشگاه میشیگان، رئیسایی که خوبی خود رو بروز میدن، الهام بخش فداکاری و مسئولیت پذیری و بهره وری بیشتری در بین کارمندان شون می شن.

پس به شکل روزانه یا هفتگی، در کنار اعضای گروه تون کار کنین و وفاداری خود به اونا و به سازمان رو نشون بدین.

مهربانی

۳ راه حل مهم واسه انگیزه دادن به کارمندان  آموزشی

ما موجوداتی اجتماعی هستیم. با اینحال، تعاملاتی که در محیطای کاری داریم، بیشتر چیزی بیشتر از مبادلات کاری نیستن و این اشتباهه.

طبق تحقیقاتی که با موضوع افزایش وفاداری کارمندان، در انگلستان انجام شده، نقش همراهی و شناخت دوطرفه، حتی از حقوقای بالا هم مهم تره. تحقیق دیگری هم نشون دهنده اینه که روابط مثبت و صمیمی یکی از مهم ترین عوامل ایجادکننده ی سلامت روانی هستن، پس مدیران باید مراقب فرهنگی که ایجاد می کنن و حس و حالی که در محل کار منتقل می کنن، باشن.

اون طور که جین دوتن (Jane Dutton) و همکارانش در دانشگاه میشیگان یافته ان، توجه و احترام، عناصر پایه ای فرهنگ مهربانی هستن. این دو عنصر پایه ای، خروجی خلاقانه رو، هم در سطح شخصی و هم گروهی، افزایش میدن.

خونگرمی مدیر هم مهمه. پژوهشی از دین تی جاس ولد (Dean Tjosvold) در دانشگاه لینگنن نشون دهنده اینه که صمیمیت مدیر می تونه زیرمجموعه اش رو باانگیزه تر و پربارتر کنه، و امی کادی (Amy Cuddy) از مدرسه ی کسب وکار هاروارد، می گه این می تونه مدیران رو بسیار تاثیرگذارتر کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۳ روش افزایش بهره وری کارکنان طبق ساختار مغز

هر چند بیان عصبانیت شاید فایدهایی داشته باشه (دان ون نیپنبرگ (Daan Van Knippenburg) ثابت کرده که بعضی افراد به این رفتارها جواب مثبتی میدن و لارا تیدنس (Lara Tiedens) از دانشگاه استنفورد نشون داده که در بعضی موارد، عصبانیت می تونه باعث شه قوی تر و لایق تر به نظر بیایید)، اما در کل، تحقیقات نشون دادن که احساسات منفی کلا باعث می شن مدیران کم فروغ تر دیده شن.

مدیران مهربون کارای کوچیکی انجام میدن تا نشون بدن که واسه کارکنان شون به عنوان آدم اهمیت قائل هستن، نه فقط به عنوان کارمند. اینکه خیلی ساده از کسی بپرسید حالش چطوره و واقعا هم به پاسخش گوش کنین، می تونه قدم خوبی واسه شروع باشه؛ و این روش می تونه نهادینه هم بشه.

در یکی از ۱۰۰ شرکت واقع در منطقه خلیج سانفرانسیسکو که در Furtune فهرست شدن، اگه کارمندی مریضی سختی داشته باشه یا عزیزی رو از دست داده باشه، مدیرعامل خیلی سریع خبردار شده و می تونه در جا بهش دسترسی پیدا کنه. در یک نمونه، وقتی مدیری اجرایی به مدیر بالا سری اش آگاهی داد که پزشکان گفتن تومور مغزی داره، مدیرعامل در عرض ۱۵ دقیقه با اون تماس گرفت و پرسید که اون و سازمان چیجوری می تونن حمایتش کنن.

خودمراقبتی

۳ راه حل مهم واسه انگیزه دادن به کارمندان  آموزشی

خیلی از شرکتا، توجه ریاکارانه ای به سلامتی کارمندان دارن. مثلا امکان عضویت در باشگاهای ورزشی یا کلاسای یوگا یا کلاسای مدیتیشن رو جفت و جور می کنن، اما برنامه های کاری اونقدر شدید هستن که افراد زمان کافی واسه استفاده از این امکانات ندارن.

برنامه های مربوط به سلامتی فایده ای ندارن، مگه فرهنگی بسازین که در اون، اولویت دادن به خودمراقبتی پذیرفته شده و مورد تشویق قرار بگیره. وقتی این کار رو انجام میدید، نتایج قابل توجه هستن.

طبق یافته های سابینه سوننتاگ (Sabine Sonnentag) از دانشگاه کنستانس آلمان، ورزش و استراحت بین کار و تمرینای آروم بخش و مرزبندیای سفت و سخت تر بین کار و خونه، می تونن استرس رو کاهش داده و رفاه و مشارکت کارمندان رو زیاد کنن.

شما می تونین افراد رو تشویق کنین تا با یک کار ساده، مراقبت بیشتری از خودشون بکنن. اون کار ساده، خوابه. کارکنانی که خوب استراحت کردن، خوشحال تر هستن و کارکرد بهتری دارن. تحقیقات زیادی، مثل مطالعه ای روی خلبانان نیروی هوایی آمریکا، نشون دادن که محرومیت از خواب، به شکل زیادی مهارتای شناختی و حرکتی رو تضعیف می کنن. در عین حال، کار تصویربرداری مغزی مارک بیرمان (Mark Beeman) از دانشگاه نورث وسترن نشون می ده که ایده های فوق العاده و راه حلای مشکلات، زمانی به سراغ آدم بین که مغز در حالت آلفاه، همون حالت گیج و منگ ذهن که موقع خیال بافی یا درست قبل از خواب به سراغ تون میاد.

پس کارمندان رو تشویق به ورزش و استراحت بین کار و خواب بهتر کنین. شاید بتونین بعضی شرکتای آلمانی رو هم الگو بذارین که ارسال ایمیل در ساعات غیرکاری رو ممنوع کردن، مگه در شرایط لازم؛ یا اینکه ابزارهایی مثل دستبندهای هوشمند فیت بیت رو واسه کنترل ورزش و خواب در اختیار کارمندان شون قرار میدن. مراقبت از خودتون رو هم به الگویی واسه بقیه تبدیل کنین.

اینکه در طول یک هفته کاری شلوغ، یا در تلاطم انجام یک پروژه مهم، توجه خود رو به چیزی که واقعا موجب حفظ سلامتی کارمندان می شه از دست بدین، عجیب نیس؛ اما مدیران خوب می تونن قدمی به عقب ورداشته و با الهام بخشی به کارمندان و مهربانی با اونا و تشویق شون به مراقبت از خود، حسی انسانی در محیط کار بسازن.

منبع : hbr.org

جلسات کاری رو تبدیل به وسیله موفقیت خود کنین


۳

دسته‌ها: آموزشی