هوش هیجانی (EI or EQ) توانایی فرد در شناخت و درک احساسات خود و بقیه و در آخر رسیدن به یک تصمیم درسته. هوش هیجانی توانایی کنترل احساسات و داشتن واکنش مناسب در مواقع لزومه. هوش هیجانی جنبه های بسیار پیچیده ای از همدلی، همدردی و دلسوزی رو رو می کنه. در این مقاله می خواهیم شما رو با ۳ سوالی آشنا کنیم که قبل از انجام هر کاری اگه از خودتون بپرسید، کیفیت روابط و هوش هیجانی شما رو افزایش می ده.

 

هوش هیجانی به ما کمک می کنه، عاقلانه تر رفتار کنیم. کمک می کنه بتونیم عادتای بد ارتباطی مون رو زیرپا بذاریم و بقیه پیامِ ما رو به بهترین شکل ممکن دریافت کنن.

۳ سوالی که واسه افزایش هوش هیجانی باید از خود بپرسید آموزشی

مثلا، تا به حال حرفی زدین که از گفتنش پشیمون شده باشین و آرزو کنین کاش زمان به عقب برمی گشت تا فرصت جبران اشتباه رو داشتین؟ از نقاط ضعفی که بعضی افراد چند سال با اون دست و پنجه نرم می کنن و باعث آزار خودشون و حتی بقیه می شه اینه که هر چیزی که به ذهنشون می رسه، بدون فکر کردن به زبون میارن. شکست دادن این ضعف به حرف ساده س!، اما استفاده از این سه سوال کوتاه به شما کمک می کنه تا چیزی نگید که در آینده پشیمون شید.

سه سوال کلیدی

من این سه راه حل هوشمند رو از جایی یاد گرفتم که اصلا انتظارش رو هم نداشتم. وقتی مصاحبه تلویزیونی با کمدین مشهور کریگ فرگوسن رو تماشا می کردم، به چند نکته حکیمانه پی بردم. همیشه قبل از گفتن هر چیزی این سه سوال رو از خودتون بپرسید:

  • گفتن این حرف چقدر ضرورت داره؟
  • لازمه این حرف رو من بزنم؟
  • لازمه همین حالا این حرف رو بزنم؟

فرگوسن می گه سه بار ازدواج کردم تا آخرش این نکته رو فهمیدم.

۳ سوالی که واسه افزایش هوش هیجانی باید از خود بپرسید آموزشی

شاید این یک روش ساده و بی ارزش باشه، اما بهتره قبل اینکه به دلیل سادگی اونو کنار بذارین، به این فکر کنین که اجرا این روش تا چه میزان می تونه باعث کاهش نظرات نامناسب در رسانه ها و شبکه های اجتماعی شه. حتی می تونین یه قدم جلوتر برید و اثر اونو در کار خود هم ببینین:

تصور کنین که شما یک مدیر هستین و سخت کار می کنین تا روابط تون رو با افراد خاصی در تیم کاری بهتر کنین. فرض کنین یکی از اعضای تیم، کار بزرگ و تاثیرگذاری انجام داده؛ حالا فرصت مناسبی واسه تشویق و تشویق اون فرده. شما با گفتن جمله «کارت عالی بود»، می تونین این حسِ خوب رو به کارمندان تون منتقل کنین. فراموش نکنین که تشکر صمیمانه، درست و به موقع در ایجاد انگیزه در کارمندان اثر زیادی داره.

اما یهو یادتون میفته که چند هفته پیش خطایی از کارمندان سرزدهه که باعث ناراحتی شما شده، پس به خودتون می گین: «منطقیه که همین الان در مورد اون اشتباه هم تذکر بدهم». یا فکر می کنین بهتره تا فراموش نکردین، تذکر بدین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۳ تصور غلط در بازاریابی محتوایی که مانع موفقیت شما می شه

نه! صبر کنین! از خودتون بپرسید:

  • گفتن این حرف چقدر ضرورت داره؟
  • لازمه این حرف رو من بزنم؟
  • لازمه همین حالا این حرف رو بزنم؟

درسته، انتقاد سازنده بی معطلی بعد از هر اشتباه کارسازه. اما الان زمان مناسبی واسه گفتن و یادآوری خطای گذشته نیس، این کار نه تنها فایده ای نداره، بلکه بر رابطه شما با اعضای تیمِ کاری تون هم اثر منفی می ذاره. اگه الان اشتباه گذشته کارمندتان رو یادآوری کنین، هر چیز خوبی که ممکنه، با تشویق و تشویق به دست بیارین، از بین میره.

در این جور مواقع فرد احساس می کنه:

شما فقط می خواستین با تعریف کردن اونو نرم کنین تا ضربه آخر رو راحت تر بزنین.

وقتی از خودتون این سه سوال رو بپرسید، شاید جواب شما یکی از این موارده:

  • خودت خوب می دونی که انتقادی که قصد گفتنش رو دارم، آنقدرها هم مهم نیس. حتی ممکنه نظرم در مورد اونم به مرور تغییر کنه.
  • شاید بهتر باشه، اول با رهبر تیم ِ کاری در مورد اون صحبت کنم. شاید چیزی که من چند هفته پیش دیدم، همه اون چیزی نباشه که اتفاق افتاده.
  • شک نداشته باشین لازمه تا در مورد مشکلی که دیده ام، صحبت کنم. اما الان زمان مناسبی واسه این کار نیس. بهتره زمانی رو واسه این کار مشخص کنم که آمادگی بیشتری هم داشته باشم.

این روش چه فایده ای داره؟

این فقط یک سناریوه، اما تمرین این سه سوال به شما در موقعیتای جور واجور کمک می کنه. تصور کنین اگه همه این کار رو انجام می دادن: تعداد ایمیلا و پیاما، مدت زمان جلسات کاری و شکایات کارمندان از اظهارات نامناسب همدیگه خیلی کاهش می پیدا و می تونستید انتظار برخورد صمیمی تری از هم داشته باشیم.

تعادل رو حفظ کنین

البته، قصد ندارم شما رو از صحبت کردن در جای و وقت مناسب هم منصرف کنم. واقعا به ایجاد یک رابطه صمیمی و مستقیم باور دارم، اما اوقاتی پیش میاد که جوابِ ما به همه سوالات بالا مثبته و چیزی که لازمه بگیم ممکنه واسه ما یا مخاطب عالی نباشه. در این جور مواقع، این سه سوال به شما کمک می کنه با اعتماد به نفس بیشتری صحبت کنین و یاد بگیرین در زمان مناسب از موضعی قوی و مطالبه گرانه سخن بگید.

منبع : inc.com

در هر گفتگو ای جواب بله بگیرین، گفتگو بر سر حقوق بیشتر، معاملات بزرگ و حتی یک کار روزمره


دسته‌ها: آموزشی