وقتی حرف از سبک زندگی سالم پیش میاد، اولین مؤلفه هایی که به ذهن خطور می کنن رژیم غذایی سالم، ورزش همیشگی و خواب کافیه. اما محققان از مؤلفه پر اهمیت دیگری هم سخن میگن که کمتر کسی در سبک زندگیِ سالم بهش توجه می کنه. پیش از اونکه این مؤلفه لازم رو معرفی کنیم، بیایید اول نگاه مختصری به نقش رژیم غذایی، ورزش و خواب در سلامت جسمی و روحی داشته باشیم.

رژیم غذایی

۳ نکته واسه سالم ماندن به همراه یک نکته فراموش شده آموزشی

باور ها زیادی دور و بر چگونگی رژیم غذایی سالم ارائه شده. دکتر کاترین کیلوران (Katherine Killoran) می گه رژیم غذایی سالم جدا از اینکه متابولیسم یا همون سوخت وساز بدن تا حد زیادی به ذائقه ی فردی هم بستگی داره و فرقی نمی کنه از کدوم رژیم غذایی پیروی می کنین، گیاهخواری یا مدیترانه ای، اصل مطلب خودِ خودِ غذاست. اون پیشنهاد می کنه وعدهای غذایی تون رو خودتون در منزل با مواد ساده ی باکیفیت تهیه کنین؛ از غذایی که می خورید لذت ببرین و اگه امکانش بود، غذای خود رو با بقیه شریک شید. به شما اطمینان میدیم با رعایت این نکته، مطمئنا سالم تر و خوشحال تر خواهید زیست.

دکتر کیلوران که از نجات یافتگان سرطانه می نویسه:

همیشه فکر می کردم غذای سالم می خورم تا اینکه فهمیدم سرطان دارم و از اون زمان بیشتر روی غذا خوردنم دقت کردم. وقتی از غذایی می خورم که خودم در منزل تهیه کردم، احساس بهتری دارم و خوشحال تر هستم. این حس شاید به خاطر بالا رفتن سن باشه، شاید هم به خاطر اینکه الآن آگاهی بیشتری دارم. در هر صورت، وقتی غذای ناجور می خورم، بدنم متوجه می شه. از آشپزی کردن لذت می برم و سعی می کنم شکلای جور واجور سبزیجات رو در وعدهای غذایی روزانه ام بگنجانم. من هیچی رو فدای خوب غذا خوردنم نکرده ام، چون به نظرم بیشتر غذاهای خونگی خیلی خیلی خوشمزه ان.

ورزش

۳ نکته واسه سالم ماندن به همراه یک نکته فراموش شده آموزشی

ورزش موجب کاهش افسردگی و افزایش تحمل درد می شه. اگه امکانش رو دارین، واسه انجام تمرینات ورزشی به بیرون از منزل برید. ورزش کردن در هوای آزاد در تقویت روحیه مؤثره و کمک تون می کنه از افسردگی و اضطراب دور بمونین. یادتون باشه واسه اینکه لذت بیشتری ببرین، ورزشی رو انجام بدین که بیشتر مورد علاقه تونه. اگه ورزشی که بهش می پردازید بیشتر مثل کار کردن باشه، تمایل کمتری به انجام دادنش دارین و واسه همین فایده ای نخواهید برد. ، باید طوری ورزش کنین که به عرق کردن بیفتید.

خلاصه اینکه انجام تمرینات ورزشیِ همیشگی در بهبود اعتماد به نفس، سرعت، قدرت و تناسب اندام خوبه.

خواب

۳ نکته واسه سالم ماندن به همراه یک نکته فراموش شده آموزشی

خیلی آدما به بیشتر از شش ساعت خوابِ کاملِ شبونه احتیاج دارن. هیچ تعجبی نداره که وقتی حسابی استراحت کنین، عملکردتون تقویت میشه و بهتر می تونین فکر کنین. همه اینا کمک تون می کنه بهره بیشتری از زندگی ببرین و پس سالم تر و سرحال تر بمونین.

دکتر کیلوران می گه:

به نظرم مشکل اصلی من استرس و خواب کم بود. سرطان باعث شد اولویت ام رو به زور تغییر دهم. یک هفته بعد از اینکه فهمیدم سرطان دارم، مجبور شدم بیشتر بخوابم، کاری که چند سال انجامش نداده بودم! وقتی دوباره خوب خوابیدن رو تمرین کردم، زندگی برایم باحال تر شد.

رژیم غذایی سالم، ورزش همیشگی و خواب کافی به طور حتم در افزایش سلامت جسمی و روحی نقش زیادی دارن، اما کیفیت روابط اجتماعی و فردی هم به همین اندازه در سلامت بدن مؤثره.

و اما یک نکته فراموش شده: روابط فردی و اجتماعی

۳ نکته واسه سالم ماندن به همراه یک نکته فراموش شده آموزشی

طبق پژوهشی که از ده ۱۹۳۰ میلادی در دانشگاه هاروارد شروع شد و بازم ادامه داره، روابط فردی و اجتماعی مثل عوامل لازم در سالم ماندن و خوشحال زیستن به حساب میره. در این تحقیق که بیشتر از ۷۵ سال از شروع اون میگذره، ۷۲۴ نفر در دو گروه، یه گروه دانشجویان پسر دانشگاه هاروارد و گروه دیگر پسران فقیر و محروم بوستون، بررسی شدن. گروهی از این افراد الان زنده ان و در ده ۹۰ عمرشون به سر می برن. این تحقیق هم حالا روی فرزندان این نسل در حال پیگیریه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۳۱ روش واسه خراب کردن یک سخنرانی عالی 

محققان در تموم این چند سال زندگی این ۷۲۴ نفر رو زیر نظر داشتن و سعی کردن با دریافت گزارشای همیشگی، مطالعه پرونده ی پزشکی این افراد و صحبت با همسر و فرزندان شون دریابند کدوم عوامل موجب سلامتی، شادی و طول عمر می شن. نتایج نشون داد ثروت، موفقیت یا وضعیت جسمی یک فرد در ۵۰ سالگی همون عواملی نیستن که موجب موندگاری سلامتی و شادمانی در ده ۸۰ زندگی شن، بلکه میزان رضایت افراد از روابط فردی و اجتماعیه که نقش تعیین کننده داره. به خاطر این، گفته می شه کسائی که روابط بهتری با خونواده، دوستان و کلا افراد جامعه دارن، آدمای خوشحال تر و سالم تری هستن که طول عمر بیشتری هم دارن.

۳ نکته واسه سالم ماندن به همراه یک نکته فراموش شده آموزشی

مثال دیگری که قدرت روابط فردی و اجتماعی رو در افزایش سلامتی و طول عمر نشون می ده، پژوهشیه که با عنوان اثر رُزِتو (Roseto effect) شناخته می شه. رزتو شهر کوچیکی واقع در شمال شرقی پنسیلوانیاه. در ده ۱۹۶۰ میلادی، یک دکتر محلی فهمید آمار دچار شدن به مریضیای قلبی در این منطقه به شکل شگفت انگیزی کمتر از شهرهای اطرافه. این در حالی بود که ساکنان این شهر به کشیدن سیگار، مصرف نوشیدنیای الکلی، گوشت قرمز، سوسیس و کالباس و پنیر زیاد عادت داشتن. این افراد در خطر گازهای سمی و غبار به دلیل معادن سنگ بودن. همه اینا دقیقا همون چیزهاییه که واسه سلامتی مضر دانسته می شن.

عوضش، مردم این شهر پشتِ هم بودن و از همدیگه حمایت می کردن. در این شهر خبری از جرم و جنایت نبود. مردم وعدهای غذایی رو بهونه می کردن تا دور هم جمع شن و خوش بگذرونن. همه مردم این شهر اخلاقِ کاری داشتن و واسه یک هدف مشترک سعی می کردن: اینکه زندگی بهتری رو واسه فرزندان شون جفت و جور کنن. نتیجه این شد که فرزندان شون بیشتر و بیشتر به موفقیتای مادی عادی رسیدن، اما حتما وضع زندگی شون بهتر نشد. نسل جدید مثل پدر و مادرهای شون پشت هم نبودن و کم کم، آمار دچار شدن به مریضیای قلبی و مرگ زودرس در رزتو به پای شهرهای دور رسید.

ساکنان رزتو مهاجران ایتالیایی بودن. به نظر می رسه سبک زندگی و پشت هم بودن ساکنان این شهر نقش تعیین کننده ای در نبود ابتلای اونا به مریضیای طولانی داشته و این دقیقا همون سبک زندگی مدیترانه ایه. رژیم غذایی مدیترانه ای یکی از سالم ترین رژیمای غذایی در سراسر جهانه.

۳ نکته واسه سالم ماندن به همراه یک نکته فراموش شده آموزشی    دکتر آسیم مالهوترا (Aseem Malhotra)، متخصص قلب، در حال ساخت مستندی درباره دهکده ی پیوپی (Pioppi) در ایتالیاست. این دهکده در حاشیه ی دریای مدیترانه قرار داره و ساکنان اون مثل سالم ترین مردمون دنیا به حساب می رن و بیشتر این شانس رو دارن که ده ۹۰ عمرشون رو هم تجربه کنن. در این مستند، مالهوترا ادعا می کنه سبک زندگی مدیترانه ای و نه فقط رژیم غذایی اون عامل تندرستی، سرحالی و طول عمر اهالی این دهکدهه. مردم پیوپی جدا از اینکه اینکه از ایجاد روابط اجتماعی غافل نمی شن، عادت دارن در بیرون از منزل وقت بگذرونن، جنب وجوش داشته باشن و در فعالیتای مورد علاقه شون شرکت کنن.

کلام آخر اینکه از خودتون مراقبت کنین؛ خوب غذا بخورین؛ جنب و جوش داشته باشین؛ به اندازه کافی بخوابید و روابط تون رو با خونواده و دوستان محکم تر کنین. مجموعه این عوامل کمک تون می کنه پرانرژی تر باشین و از زندگی لذت بیشتری ببرین. یادتون باشه وقتی به خودتون برسین، نه تنها پرانرژی تر میشید، بلکه حال تون این قدر خوب میشه که می تونین از اوقات خوش زندگی بیشترین استفاده رو ببرین.

منبع : inc

دسته‌ها: آموزشی