۱. روزی ۲۰ دقیقه دوچرخه سواری کنین

دوچرخه سواری کار سختی نیس. محققان آلمانی روی ۱۰۰ نفر از مردانی که در قفسه ی سینه دردی کم احساس می کردن، پژوهشی انجام دادن. از این افراد تعدادی، روزانه در حدود ۲۰ دقیقه دوچرخه سواری می کردن. بعد از یک سال این افراد بهبودی کامل یافتند و دیگر هیچ خبری از درد سینه در اونا دیده نمی شد. اما بقیه، متأسفانه با حملات قلبی و سکتهای مغزی دست و پنجه نرم کرده بودن. البته در صورت احساس درد و مشکل در ناحیه قلب یا هر نقطه دیگری از بدن، حتما با دکتر مشورت و بعد به ورزش کردن بدین. به طور عادی واسه افراد سالم در حدود ۲۰ دقیقه دوچرخه سواری یا بقیه ورزشای سبک، خطر دچار شدن به سکته قلبی و مغزی رو به شکل قابل توجه ای کم می کنه.

۲. در طول هفته چند بار شکلات تلخ استفاده کنین

۳۰ روش واسه جلوگیری از سکته قلبی و مغزی آموزشی

باور اون کمی مشکله اما تحقیقات نشون می ده که شکلات تلخ واسه قلب خوبه. وجود موادی مثل فلاونوئید در ساختار شکلات تلخ به کارکرد درست قلب کمک می کنه. این ماده موجب انعطاف پذیری شریانای قلب می شه. مواد موجود در شکلات تلخ از لخته شدن خون در قلب جلوگیری می کنن و اجازه اکسیدشدن به کلسترول بد یا همون LDL رو نمی دن. شکلات تلخ منبعی غنی از فیبر و منیزیمه. دقت کنین که اگه شکلات تلخ رو با شیر مخلوط کنین این خاصیتِ خود رو از دست می ده و حتی باعث افزایش کلسترول هم می شه.

۳. روزی یک بار ماءالشعیر بخورین

طبق تحقیقات، افرادی که روزانه از ماءالشعیر استفاده می کنن، سطح کلسترول پایین تری دارن. آنتی اکسیدانای به درد بخور در خون اونا بالا میره و لختگی خون و انسداد عروق در اونا کمتر اتفاق میفته. البته منظور از ماءالشعیر، مالتیه که پس از عصاره گیری پخته و سرد می شه، گازدار نیس و بدون شکر و افزودنیای عادی در ماءالشعیرهای موجود در بازاره. ماءالشعیرهای طعم دار و شیرین همراه با گاز، مقادیر زیادی کربوهیدرات دارن و مصرف اونا اصلا پیشنهاد نمی شه.

۴. ویتامین B کمپلکس استفاده کنین

محققان سوئیسی بیشتر از ۲۰۰ مرد و زن رو مورد مطالعه قرار دادن. این افراد واسه باز کردن شریانای قلبی خود، جراحی انجام داده بودن. محققان از بعضی از اونا خواسته کردن که ویتامینای B یعنی ترکیبی از اسیدفولیک، ویتامین B6 و B12 رو مصرف کنن. پس از بررسیا مشخص شد که سطح هموستین این افراد در حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده. هموستین ماده ایه که خطر دچار شدن به مریضیای قلبی و انسداد شرایین رو افزایش می ده. بخشی دیگر از بیماران مورد مطالعه از دارونماها استفاده کرده بودن. این افراد هیچ تغییری در مقایسه با تغییرات گروه قبلی نداشتن و جدا از اینکه این شریانای قلبی گروهی که ویتامین مصرف کرده بودن، بازتر و گشادتر شده بود.

۵. عکس العملای تنفسی خود در شب رو بررسی کنین

۳۰ روش واسه جلوگیری از سکته قلبی و مغزی آموزشی

اگه خروپف می کنین و بقیه اعضای خونواده از این وضعیت شاکی هستن، حتما به پزشکی متخصص مراجعه کنین. شاید خُرخُرهای شما ریشه در آپنه یا توقف تنفس شبانگاهی داشته باشه. آپنه به معنی قطع تنفس به دلایل گوناگونه. موقع اتفاق اون عضلات تنفسی بی حرکت می شن. آپنه می تونه موجب فشار خون بالا و بقیه مشکلات پزشکی بشه و خطر سکته قلبی و مغزی رو بالا ببره.

۳۰ روش واسه جلوگیری از سکته قلبی و مغزی آموزشی

۶. به اندازه بخوابید

تحقیق گران فهمیدن، افرادی که کمتر از ۷ ساعت خواب شبونه دارن، بیشتر در خطر ناراحتیای قلبی و سکته هستن. به نظر می رسه کمبود خواب موجب افزایش هورمونای استرس و فشار خون می شه و بر سطح قند خون تأثیرگذاره. ۷ الی ۹ ساعت خواب شبونه واسه شما کافیه. خوابیدن بیشتر از این حد هم خود دلیلی واسه افزایش خطر سکته قلبی و مغزی به حساب میاد.

۷. کمه کم یک بار در هفته ماهی بخورین

شما می تونین ماهی رو کباب کنین، بپزید یا به شکل سرخ شده استفاده کنین. اما در هر صورت حتما ماهی بخورین. طبق تحقیقات زنانی که کمه کم یک بار در هفته ماهی می خورن کمتر در خطر دچار شدن به مشکلات قلبی هستن. این نتیجه در تحقیقات دیگر واسه مردها هم صادق بوده. مصرف ماهی ضربان قلب رو تنظیم می کنه و فیبریلاسیون دهلیزی رو کم می کنه. افزایش ضربان قلب و فیبریلاسیون دهلیزی از شایع ترین دلایل ایجاد سکته قلبی هستن که استفاده از ماهی به کاهش خطر اونا کمک زیادی می کنه.

۸. کمه کم ۴ بار در هفته خوراکیای فیبردار بخورین

۳۰ روش واسه جلوگیری از سکته قلبی و مغزی آموزشی

تحقیقات نشون دهنده اینه که مصرف ۲۳ گرم فیبر در طول روز موجب کاهش خطر سکته می شه. افرادی که فیبر مصرف می کنن کمتر به مشکلات قلبی و عروقی دچار می شن. جالبه بدونین شانس حمله قلبی در مردانی که از رژیم غذایی با فیبر بالا استفاده میکردن تا ۳۶ درصد کاهش پیدا میکنه. میوه ها و سبزیجات شامل فیبر هستن.

۹. تخم کتان رو آسیاب و با ماست استفاده کنین

تخم کتان رو آسیاب کنین و به همراه ماست نوش جون بفرمایید. با این کار حدودا ۲ گرم اسیدچرب امگا ۳ به بدن شما وارد می شه و همین کار باعث کاهش خطر سکته و از بین رفتن ناهنجاریای مربوط به ضربان قلب میشه.

۱۰. با تخم کتان سسی خوشمزه واسه سالاد تهیه کنین

سلامت قلب و بدن شما وابسته به مصرف مواد سالمه. اسیدهای چرب امگا ۳ مواد مناسبی واسه حمایت و حفاظت از این عضو هستن و تا پای جون از سلامت این عضو مهم پاسداری می کنن. تخم کتان همونجوریکه قبل تر توضیح داده شد، پر از امگا ۳ه. تخم کتان رو با مواد مورد علاقه خود ترکیب کنین و روی سالاد بریزین و میل بفرمایید.

۱۱. روزانه کمه کم دو فنجون چای بخورین

چای سبز یا معمولی فرقی نمی کنه، سعی کنین کمه کم ۲ فنجون چای در طول روز بخورین. تحقیقات نشون میدن که مصرف ۲ لیوان چای یا بیشتر، احتمال دچار شدن به مریضیای قلبی و آخرش سکته رو کم می کنه و از این خطر ۱۱ درصد کم می کنه.

۱۲. فندق بخورین

۳۰ روش واسه جلوگیری از سکته قلبی و مغزی آموزشی

مصرف روزانه ۴۰ گرم از مغزهایی مثل فندق شما رو از مریضیای قلبی و عروقی دور می کنه. می تونین این مواد خوشمزه و مغذی رو به تنهایی بخورین یا در غذاهای خود استفاده کنین. ریختن پودر فندق یا فندق خرد شده در کوکو و استفاده از اون در مواد داخلی مرغ یا ماهی شکم پُر، ایده ی خوبی به نظر می رسه.

۱۳. ایجاد روابط زناشویی

افرادی که دست کم در طول هفته دو مرتبه روابط زناشویی دارن، کمتر به سکته قلبی و مغزی و بقیه مشکلات قلب و عروق دچار می شن. البته این گزینه واسه افراد بین سال، در کنار رعایت نکات دیگر به گزینه ای کاربردی بدل می شه و به تنهایی به درد بخور نمیشه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۴ ویژگی یک پیشنهاد وسوسه انگیز به مشتری 

۱۴. نخود و لوبیا استفاده کنین

نخود و لوبیا و مصرف حبوبات در هفته باعث تقویت قلب و عروق می شه. سعی کنین در طول هفته از این مواد استفاده کنین. تحقیقات نشون می ده با مصرف حبوبات خطر دچار شدن به مریضیای قلبی تا ۲۲ درصد کاهش پیدا میکنه.

۱۵. آسپرین بچه بخورین و قلب تون رو سالم نگه دارین

قبل از هر چیز با دکتر مشورت کنین. اگه مشکل خاصی نبود، طبق تحقیقات مصرف آسپرین بچه شما رو در برابر خطر سکته قلبی و مغزی حفظ می کنه. آسپرین از تجمع پلاکتا در خون و ایجاد لخته جلوگیری می کنه. پس واسه جلوگیری از سکته قلبی و مغزی مناسبه. البته بازم تأکید می شه که این گزینه فقط و فقط با مشاوره ی دکتر توانایی استفاده رو داره.

۱۶. گیلاس بخورین

۳۰ روش واسه جلوگیری از سکته قلبی و مغزی آموزشی

آنتوسیانین موجود در گیلاس جدا از اینکه بخشیدن جلوه ای قشنگ و چشم گیر به این میوه قشنگ، موجب کاهش اسید اوریک در خون می شه. اسید اوریک یکی از دشمنان جدی قلب و از عوامل سکته قلبی و مغزیه. با مصرف تعدادی گیلاس در طول روز یا حتی آب اون می تونین قلبی سالم داشته باشین.

۱۷. روزانه به اندازه یک وعده لوبیا استفاده کنین

بدن ما به مواد معدنی و آلی احتیاج داره. یکی از این مواد فولاته. اسید فولیک که به نامای فولات یا ویتامین B9 هم شناخته می شه به سلامتی قلب و عروق کمک شایانی می کنه. مصرف یک وعده لوبیا در طول روز به شکلای جور واجور مثلا در غذا، سالاد یا ترکیبات جور واجور دیگر، خطر سکته قلبی رو ۱۳ درصد و سکته مغزی رو به ۲۰ درصد کم می کنه.

۱۸. روزی یک عدد پرتقال بخورین

یا خود پرتقال یا آب اونو میل بفرمایید. پرتقال پر از ویتامین سیه. این ویتامین باعث جلوگیری از مریضیای قلبی و سکته می شه. به ویژه اگه سیگاری هستین، مصرف پرتقال و ویتامین C رو جدی بگیرین. اگه پرتقال دوست ندارین، می تونین توت فرنگی، کلم بروکسل، بروکلی یا فلفل دلمه ای رو جانشین اون کنین.

۱۹. مصرف نوشابه رو کنار بذارین

گلوکز موجود در نوشیدنیای شیرین و مصنوعی موجب نا آرومی طولانی در بدن می شه. در حالی که نوشیدنیای طبیعی مثل آب پرتقال به دلیل وجود ویتامین C و فلاونوئید خواص ضدالتهابی دارن. پس سعی کنین مصرف نوشابه و بقیه نوشیدنیای مضر رو ترک کنین. لذت دقایقی نوشیدن این مضر دوست داشتنی رو به هزار و یک مشکل ریز و بزرگ نفروشید.

۲۰. هر دو ساعت یک لیوان آب بخورین

تحقیقات میگن، زنانی که روزانه بیشتر از ۵ لیوان آب می خورن، ۵۰ درصد کمتر از کسائی که تنها ۲ لیوان یا کمتر آب مصرف می کنن به مریضیای قلبی دچار می شن. مصرف آب باعث می شه که آب رسانی یا هیدراسیون در بدن شکل بگیره و جریان خون خیلی راحت به گردش دربیاد. منظور از مصرف آب تنها و تنها خود آب آشامیدنیه و بقیه مایعات جانشین مناسبی واسه اون نیستن.

۲۱. دوبار در هفته زنجبیل و زردچوبه استفاده کنین

مثل خواص زنجبیل و زردچوبه، خاصیت ضدالتهابی آنهاست. با مصرف این ادویها در رژیم غذایی خود یکی از عوامل ناراحتیای قلبی و سکته رو از زندگی خود دور می کنین.

۲۲. زودبه زود به دست شویی برید

مثانه پُر باعث افزایش ضربان قلب می شه و شریانای قلبی رو تحت فشار قرار می ده. در افرادی که با استعداد سکته قلبی و مغزی هستن، این فشار بسیار خطرناکه. پس به محض اینکه احساس کردین ظرفیت مثانه تون تکمیل شده، اونو تخلیه کنین.

۲۳. تفریح کنین و به مسافرت برید

تفریح و مسافرت باعث ایجاد نشاط و کاهش استرس می شه. افرادی که برنامه های اصلاح کننده و خوشحال در برنامه هفتگی خود دارن، کمتر دچار استرس و ناراحتیای قلبی می شن. اگه به سفر می روید، سعی کنین فراغ بال داشته باشین و انبوهی از کارای نکرده رو همراه خود نبرین که در این صورت نه خوشی می کنین و نه کار.

۲۴. موقع رانندگی پنجره رو ببندید

موقع رانندگی شیشها رو بالا بکشین و عوضش از تهویه ی داخل خودرو استفاده کنین. به ویژه در شهرهای آلوده، بازماندن پنجره ماشین میزان تغییر ضربان قلب شما رو افزایش می ده. HRV یا نوسان ضربان قلب، واکنش قلب نسبت به متغیرهای جورواجور محیطیه. با این کار کمتر در خطر آلودگی قرار می گیرین و همین کار باعث کاهش HRV می شه و از قلب تون حفاظت بیشتری می کنه.

۲۵. مولتی ویتامین استفاده کنین

مصرف مولتی ویتامین با مشورت دکتر به کاهش پروتیئنای مربوط به نا آرومی میرسه و سلامتی شما رو در برابر خطرات سکته قلبی و مغزی تضمین می کنه.

۲۶. مهمانی برید و مهمانی بدین

۳۰ روش واسه جلوگیری از سکته قلبی و مغزی آموزشی

محققان فهمیدن که حضور در جمعای صمیمی و خانوادگی و کلا رفت و آمدای دل پذیر، باعث کاهش خطرات سکته می شه و امکان حملات قلبی رو از بین می بره. پس همین الان دست به کار شید، تلفن رو وردارین و دوستان و عزیزان خود رو به مهمانی دعوت کنین، اگه هم امکان مهمانی دادن ندارین، سعی کنین جایی واسه مهمانی رفتن واسه خود دست و پا کنین.

۲۷. به اصول ساده توجه کنین

خیلی از افرادی که قربونی سکته قلبی و مغزی شدن، عوامل خطر مشخصی مثل سابقه خانوادگی، دیابت، سیگار، فشار خون و کلسترول داشتن. این موارد بسیار عادی رو همیشه کنترل کنین و سعی کنین از عوامل اصلی دچار شدن دور بمونین.

۲۸. ورزش و مکملای غذایی فراموش نشه

ال-آرژنین مکمل بدن سازی و عضله سازیه. آرژنین از اسیدهای آمینه ی لازم سلولای زندهه. اسید آمینه ی ال-آرژنین و ویتامین C و E که نقش آنتی اکسیدانی دارن موجب بهبود کارکرد قلب و گردش خون می شه. واسه استفاده از مکملا حتما از نظر متخصصین کمک بگیرین.

۲۹. افسردگی رو درمان کنین

اگه همیشه خسته و بی انگیزه هستین و به سختی از رختخواب بیرون میاید، شاید افسرده اید. افسردگی یکی از دلایل اصلی سکته قلبی و مغزیه. حتما با مراجعه به دکتر این مسئله رو پیگیری و درمان کنین.

۳۰. انگیزه ای واسه فعالیت روزانه داشته باشین

۳۰ روش واسه جلوگیری از سکته قلبی و مغزی آموزشی

این انگیزه کمی با انگیزهای عادی پیشنهادی فرق می کنه. منظور وجود موجودیه که در طول روز احتیاج به مراقبت داره و به خاطر اون مجبور هستین که فعالیت کنین. پیشنهاد این قسمت نگهداری از حیوانی خانگیه. مثلا اگه از سگ نگه داری کنین در طول روز حتما باید اونو به پیاده روی ببرین، از اون مراقبت کنین به غذایش رسیدگی کنین و چیزای دیگه ای به جز اینا. این پیشنهاد بیشتر واسه افراد تنهاییه که کسی رو در دور و دور خود ندارن.

منبع : rd.com

دسته‌ها: آموزشی