شمام دل تون می خواد هر روز رشد کنین و خودتون رو بهتر کنین؟

اگه اینطوره، پس جایی خوبی اومدید! سلستین چاو یکی از افرادیست که باور داره هدف از زندگی، رشد فردی و هر روز بهتر شدنه و در این مورد به خودش و بقیه کمک می کنه. اون بعد از چند سال به این نتیجه رسیده که این سفر واسه رشد فردی هیچوقت به انتها نمی رسه. همیشه چیزی درمورد ما هست که می تونیم بهترش کنیم، یعنی هیچوقت به نقطه ای نمی رسیم که دیگر هیچ رشدی ممکن نباشه. در هر موردی که خوب هستیم، می تونیم بهتر هم بشیم. خانوم سلستین حاصل تجربیاتش رو به شکل چند نکته عملی در اختیار افرادی که مشتاق رشد و پیشرفت فردی هستن قرار داده، که با هم مرور می کنیم. بعضی از اونا اونقدر ساده هستن که می تونین از همین الان شروع کنین و بعضی هاشون هم به سعی بیشتری احتیاج دارن.

 

۳۴ نکته واسه رشد فردی آموزشی

۱. هر روز کتاب بخونین. کتابا منبع علم و خرد هستن. هرچه بیشتر کتاب بخونین، علم بیشتری در چنته دارین. می تونین از کتابایی مثل “کی پنیر منو جابجا کرد؟” و “هفت عادت” شروع کنین و بعد طبق سلیقه خودتون پیش برید.

۲. یک زبون جدید یاد بگیرین. یادگیری زبون یک تجربه عالیست. فرایند آشنا شدن با یک زبون جدید و یک فرهنگ جدید، ذهن شما رو باز می کنه.

۳- سرگرمیای جدید انتخاب کنین. به جز سرگرمیای عادی تون چیز جدیدی هست که بتونین انتخاب کنین؟ یا یک ورزش جدید؟ مثل فوتبال، اسکی، اسب سواری و… . یا اینکه یک سرگرمی تفریحی انتخاب کنین، مثل سفالگری، آشپزی، رقص و طراحی وب. یادگرفتن چیزای جدید جنبه های جور واجور شما رو رشد می ده، جنبه های فیزیکی، روحی و احساسی.

۴. در یک دوره آموزشی جدید شرکت کنین. دوره های آموزشی یک راه عالی واسه یاد گرفتن علم و مهارتای جدید هستن، با آدمای جدید هم آشنا میشید. لازم نیس که یک دوره بلندمدت باشه، می تونین در کارگاها و سمینارهای یکی-دو روزه شرکت کنین.

۵. اتاق تون رو الهام بخش کنین. اتاق شما روحیه و حالات شما رو تعیین می کنه. اگه در یک محیط الهام بخش زندگی کنین، واقعاً چیزای جدید به ذهنتون می رسه. مثلاً پردها رو کنار بزنین تا نور خورشید اتاق تون رو روشن کنه، تابلوهایی با نوشته ها یا عکسای الهام بخش به دیوارتان بزنین٬ واسه مبلا و صندلی از رنگای روشن استفاده کنین و … .

۶. به ترس هاتون پیروز شدین. همه ما ترسایی داریم، ترس از صحبت در جمع، ترس از بلاتکلیفی، ترس از خطر کردن. این ترسا ما رو متوقف می کنن. اگه ترس هاتون رو شناسایی کنین، بخشایی که احتیاج به رشد دارین هم خواهید شناخت. ترس مثل قطب نمای رشد عمل می کنه. اگه از چیزی می ترسیم، نشون دهنده چیزیه که باید در اون زمینه رشد کنیم.

۷. مهارت هاتون رو پیشرفت بدین. هرچقدر بیشتر تمرین کنین، در مهارت هاتون بهتر و قوی تر میشید. پس حتما به فکر تمرین و بهتر کردن مهارت هاتون باشین.

۸. سحرخیز باشین. زود بیدار شدن (مثلا ۵-۶ صبح) واقعا به موثری و کیفیت زندگی شما کمک می کنه. وقتی که صبح زود از خواب بیدار میشید، انرژی و سرزندگیتان تا شب ادامه پیدا می کنه و به همه کارای روزانه تون می رسین.

۹. برنامه ورزشی روزانه داشته باشین. هرچه زودتر به فکر روی فرم اومدن باشین، بهتره. کمه کم هفته ای سه بار و هر بار نیم ساعت واسه ورزش کردن وقت بذارین. اگه فعالیتای دیگر مثل پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و شنا هم اضافه کنین که عالی می شه.

۱۰. واسه زندگی تون کتاب راهنما بنویسین. شروع کنین به نوشتن چیزای لازم که زندگی شما رو کامل می کنه. مثلا از اهداف، ارزشا و مقاصدتان بنویسین، درست مثل یک دفترچه راهنما واسه زندگی. هر از چندگاهی بهش مراجعه کنین و ببینین چقدر طبق اون عمل میکنین.

۱۱. واسه خودِ آینده تون نامه بنویسین. خودتون رو در پنج سال دیگر کجا و چه جوری می ببینن؟ همینطور که الان هستین می مانید؟ تغییر می کنین؟ چه جور آدمی میشید؟ واسه خودِ یک سال دیگرتون نامه بنویسین، روی تقویمتان علامت بذارین که یک سال دیگر اونو باز کنین. بعد شروع کنین به سعی کردن تا به همون شخصی در نامه نوشته اید تبدیل شید.

۱۲. راحت طلب نباشید. رشد واقعی فقط با سعی و عرق ریختن زیاد به دست میاد. اینکه خیلی راحت باشیم به ما کمک زیادی نمی کنه. شمام بیشتر وقتا در خونه می مانید، یا وقتی بیرون می روید سعی می کنین فاصله تون رو با بقیه حفظ کنین؟ اگه اینطوره کمی از برنامه همیشگی تون خارج شید، متفاوت شید، کارای جدید انجام بدین. وقتی یاد بگیرین چه جوری در موقعیتای جدید عمل کنین، رشد می کنین.

۱۳. بقیه رو به رقابت بکشین. رقابت یکی از بهترین راه های رشده. یک رقابت انتخاب کنین (کاهش وزن، ورزش، رقابتای مالی و چیزای دیگه ای به جز اینا) و با یکی از دوستان علاقمندتان قرار بذارین تا ببینین کی زودتر به هدف می رسه. با این کار، هر دوی شما خیلی زودتر از انفرادی کار کردن پیشرفت می کنین و به هدف تون می رسین.

۱۴. نقاط کورتان رو شناسایی کنین. همونطور که از اسمش نشونه، نقطه کور رو نمی تونیم ببینیم. از نظر رشد فردی، نقاط کور چیزایی هستن که از اونا بی خبر هستیم. شناختن نقاط کور به ما کمک می کنه تا چیزایی که به بهتر شدن احتیاج دارن رو بشناسیم. یکی از تمرینایی که می تونین در این مورد انجام بدین اینه که تموم چیزها، اتفاقات و افرادی که در طول روز شما رو خسته، عصبی یا ناراحت می کنن شناسایی کنین. همینا نقاط کور ما هستن. در قدم بعدی باید به اونا رسیدگی کنیم.

۱۵. از بقیه نظر بخواهید. هرچقدر هم سعی کنین روی نقاط کورتان کار کنین، بازم ممکنه چیزایی از دیدتون مخفی بمونن. پرسیدن از بقیه به ما دید بهتری می ده. می تونین از خونواده، دوستان، همکاران، رئیس، یا حتی آشنایانتان نظرشون رو بپرسید، شاید بدون تعصب و پیش داوری به شما جواب میدن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۳۱ روش واسه خراب کردن یک سخنرانی عالی 

۳۴ نکته واسه رشد فردی آموزشی

۱۶. روی لیست کارای روزانه تون متمرکز بمونین. روزتون رو با نوشتن لیست کارایی که باید انجام بدین شروع کنین و در طول روز روی اونا متمرکز بمونین. اگه واسه روزتون برنامه ای نداشته باشین، زمان بیشتری تلف می شه. می تونین از برنامه هایی مثل Free Sticky Notes استفاده کنین که رایگان هستن و استفاده از اون راحته.

۱۷. واسه خودتون اهداف بزرگ و جسورانه مشخص کنین. اهداف بزرگ و جسورانه شما رو از مرزهایتان خارج می کنن، یعنی ممکنه کمی خارج از توانایی شما باشن و باید بیشتر از عادی سعی کنین تا بتونین به اونا برسین.

۱۸. مشکل هاتون رو قبول کنین. همه ما مشکلایی داریم. مهم اینه که اونا رو بفهمیم و قبول کنیم. شما در مورد مشکل هاتون چه فکری می کنین؟ روی کدوم هاشون می تونین کار کنین؟

۱۹. وارد عمل شید. بهترین راه واسه یاد گرفتن و بهتر شدن اینه که وارد عمل شیم. قصد انجام چه کارایی رو داشته اید و هنوز شروع نکردین؟ چه جوری می تونین سریع وارد عمل شید؟ صبر کردن دردی رو دوا نمی کنه. وارد عمل شدن به شما نتایج سریعی می ده که می تونین از اونا چیزای زیادی یاد بگیرین.

۲۰. از افرادی که مورد قبولتان هستن یاد بگیرین. افرادی که مورد قبولتان هستن رو در نظر بگیرین، افرادی که تحسینشان می کنین. اونا ویژگیایی دارن که شمام شایدً واسه خودتون می خواید. کدوم ویژگیای شون رو دوست دارین که داشته باشین؟ چه جوری می تونین این ویژگیا رو به دست بیارین؟

۲۱. یک عادت بد رو ترک کنین. عادت بدی دارین که باید ترک کنین؟ زیاد خوابیدن؟ ورزش نکردن؟ همیشه دیر رسیدن؟ سیگار کشیدن؟

۲۲. یک عادت خوب پیدا کنین. عادتای خوبی مثل کتاب خوندن، سحرخیز بودن، ورزش کردن، مدیتیشن و چیزای دیگه ای به جز اینا. خودتون فکر می کنین چه عادتای دیگری واسه بهتر شدن لازمن؟

۲۳. از آدمای منفی دوری کنین. جیمز رآن نویسنده معروف می گه “ما متوسط ۵ فردی هستیم که بیشتر وقتمون رو با اونا می گذرونیم”. هرجا که برید آدمای منفی هستن، اگه حس می کنین حال شمام تحت اثر قرار میدن از اونا فاصله بگیرین.

۲۴. یاد بگیرین با آدمای مشکل دار کنار بیایید. زمانی پیش میاد که افراد مشکل داری در نزدیکی شمان که نمی تونین از اونا فاصله بگیرین، مثلا در محیط کاری یا حتی آشنایان نزدیک شما. یاد بگیرین که چه جوری با اونا کنار بیایید.

۲۵. از دوستانتان یاد بگیرین. همه افراد ویژگیای منحصربه فردی در خود دارن. همه دوستانی که دور شمان هم چیزایی دارن که می تونین از اونا یاد بگیرین. همین الان به یک دوست خوب فکر کنین. به یکی از ویژگیای مثبت اون که شمام می خواید به دست بیارین فکر کنین. چه جوری می تونین این ویژگی رو از اون یاد بگیرین؟ اگه لازمه با اونا صحبت کنین، حتماً از اینکه بتونن به شما کمک کنن خیلی خوشحال می شن.

۲۶. دفتر خاطرات بنویسین. نوشتن یک راه عالی واسه رسیدن به خود آگاهیه. وقتی که می نویسید، فکرتون رو آزاد بذارین و بعد از نوشتن از دیدگاه شخص سوم اونو بخونین تا بینش بیشتری نسبت به خودتون به دست بیارین. می تونین دفترخاطراتتان رو خصوصی نگه دارین یا اونو منتشر کنین، مثلا وبلاگ بنویسین و از پیشرفت هاتون رو واسه همه بگید، شاید به افراد دیگری هم کمک کنه.

۲۷. زمانی رو که در برنامه های چت می گذرونین کم کنین. بیشتر افراد وقت زیادی رو در برنامه های چت تلف می کنن، تلگرام، وایبر، واتس آپ. می تونین این وقت رو صرف فعالیتای بهتری کنین و به کارای مهم تری برسین. بهتره گزینه باز شدن خودکار (start-up) این برنامه ها رو غیرفعال کنین و هر وقت واقعاً لازمه، اونا رو باز کنین.

۲۸. شطرنج یاد بگیرین (یا هر بازی هدفمند دیگری). شطرنج یکی از بازیای عالی واسه یاد گرفتن راه حل و بهبود قدرت ذهنه. نه تنها لذت بخشه، بلکه مهارتای تحلیلی تون رو هم تمرین می ده. راه حل رو می تونین از بازیای کامپیوتری مثل Othello، Chinese Chess، WarCraft هم یاد بگیرین.

۲۹. تلویزیون تماشا نکنین. ترک کردن تلویزیون یکی از تجربه های آزادی بخشه، پیشنهاد می کنم حتماً امتحان کنین! برنامه ها و تلویزیونی واقعاً ارزش زیادی ندارن. همین وقت رو می تونین صرف کارای دیگر مثل ورزش، تماس گرفتن با دوستان نزدیک و خونواده و کارای لذت بخش دیگر کنین.

۳۰. مدیتیشن کنین. مدیتیشن به شما کمک می کنه که آروم تر و آگاه تر باشین.

۳۱. گذشته رو آزاد کنین. اگه از گذشته ناراحتی و شکایتی دارین وقتشه که اونو آزاد کنین. چسبیدن به اونا، شما رو از پیش رفتن و بهتر شدن باز می داره. گذشته رو از یاد ببرین، خودتون رو ببخشین و به راهتان ادامه بدین.

۳۲. با دور و بریا تون مهربون باشین. مهربون بودن هیچوقت زیاد از حد نمی شه. ، بیشتر ما خیلی با دور و بریا مون مهربون نیستیم. مهربون بودن به دست آوردن ویژگیایی مثل دلسوزی، صبوری و عشق رو هم داره. همین الان بعد از خوندن این مقاله، سعی کنین با دور و بریا تون مهربون تر باشین و ببینین که چه جوری واکنش نشون میدن، ببینین که خودتون هم چه حس خوبی دارین.

۳۳. به خودتون استراحت بدین. شمام خیلی سخت کار می کنین؟ اگه می خواید رشد کنین باید نیازهایتان رو بشناسین. اگه ماشینتان بنزین نداشته باشین، نمی تونین جایی برید. شمام به انرژی احتیاج دارین. پس زمانی رو در هفته واسه خودتون در نظر بگیرین، استراحت کنین و واسه کارای پیش رو آماده شید.

۳۴. به رشد فردی تون پایبند بمونین. هیچکی به جز خودتون مسئول رشد فردی شما نیس. پس باید تصمیم بگیرین که می خواید رشد کنین و به تصمیم تون پایبند بمونین. یادتون باشه که این یک برنامه یک روزه نیس، باید واسه تموم عمر روی اون برنامه ریزی کنین. ممکنه که بی معطلی تغییری احساس نکنین، اما بعد از یه مدت اثر این برنامه رو در خودتون و زندگی تون می بینین.

۳۴ نکته واسه رشد فردی آموزشی

منبع : lifehack

 


دسته‌ها: آموزشی