اگه نمی دونین به تقویت هوش هیجانی احتیاج دارین یا نه، رو راست به سوالات زیر جواب بدین یا به این مقاله مراجعه کنین. زیاد اتفاق میفته حرفی بزنین که بقیه رو ناراحت کنه؟ از نظر شما مردم زیادی حساس ان؟ احساساتی رو که خیلی وقت مخفی کردین بعضی وقتا به شکل یهویی بر سر کسی خالی می کنین؟ تا به امروز احساسات به عنوان مانعی واسه رسیدن به بهترین نتایج مورد انتظارتان عمل کردن؟ اگه جواب شما به بیشتر سوالات بالا مثبته، خبر خوب اینه که راه ها یی واسه ارتقای هوش هیجانی شما هست. در این مقاله چار تکنیک قوی واسه تقویت هوش هیجانی رو به شما معرفی می کنیم.

 

اصطلاح هوش هیجانی رو واسه اولین بار دو دانشمند از دانشگاه ییل به نام جون دی مایر (John D. Mayer) و پیتر سالووی (Peter Salovey) به کار بردن. این دو هوش هیجانی رو به عنوان یک توانایی تعریف کردن که به دلیل ی اون درک می کنیم هر انسانی شخصیت ، نیازها، خواستها و روش ها ی متفاوتی واسه بروز احساساتش داره. از نظر اونا واسه اینکه در راه این قلمرو احساسی موفق عمل کنیم به خودآگاهی و درک احتیاج داریم.

۴ تکنیک واسه تقویت هوش هیجانی آموزشی

۴ تکنیک واسه تقویت هوش هیجانی آموزشی

هوش هیجانی به ما کمک می کنه توانایی و مهارت ها یی رو به دست بیاریم که به دلیل ی اون بقیه رو بهتر درک کنیم، موفقیتی رو که می خواهیم نصیب خود کنیم و احساسات مون رو در دست خود بگیریم.

با کسب اطلاعات درباره عاملا ی اساسی هوش هیجانی می تونین در حالی که رابطه خود رو با بقیه هدایت می کنین و با اونا در رفت و امد هستین درباره خودتون هم بیشتر بدونین. در این مقاله می تونین درباره عاملای هوش هیجانی بیشتر بخونین.

به سراغ چار تکنیک واسه تقویت هوش هیجانی بریم:

۱. باید مشاهده گر خوبی باشین تا بتونین به بقیه احترام بذارین

۴ تکنیک واسه تقویت هوش هیجانی آموزشی

وقتی مشاهده گری دقیق به رفتار و گفتار خودتون و بقیه باشین میتونین نیبت به خود و بقیه با مراعات رفتار کنین. اگه می خواید هوش هیجانی خود رو افزایش بدین به واکنشا یی که در قبال بقیه انجام میدید دقت کنین. پیش از در دست داشتن تموم حقایق لازم، قضاوتی شتاب زده می کنین؟ بدون معطلی قضاوت می کنین یا برچسب میزنین؟ یا پیش از انجام واکنشی خاص زمان کافی مکث کرده و مراحل لازم رو می گذرونین؟ خود رو جای اونا می ذارین و نسبت به دیدگاه و نیازای اونا پذیرا و بدون گارد هستین؟ اگه وقت کافی صرف کنین و به دقت همه حولوحوش رو در نظر بگیرین، می تونین زاویه دید و مراعاتی تازه نسبت به خودتون و بقیه به دست بیارین.

۲. واسه یادگیری لازمه دقیقا گوش فرا بدین

۴ تکنیک واسه تقویت هوش هیجانی آموزشی

یکی از عاملا ی رشد هوش هیجانی اینه که یاد بگیریم به جای عجله کردن، یا گرفتنِ تصمیمی غیرقابل تغییر و عمل طبق اون، به پیاما ی کلامی و غیرکلامی به روشی موثر توجه کنیم. باید یاد بگیرین که به پیاما ی غیرکلامی مثلا به حرکات، حالت بدن و علامتا ی بدنیِ مربوط به هر یک از احساسات (شادی، غم، بی حوصلگی و…) توجه کنین. مهم تر از اینا تمرین کنین که با فروتنی به بقیه گوش فرا بدین. فروتنی می تونه ویژگی فوق العاده ای باشه. فروتنی این معنی رو نمی ده که به خودتون اعتماد نداشته یا حرفی واسه گفتن ندارین. این ویژگی به شما کمک می کنه تا به صحبت بقیه در سکوت و با اعتماد به نفس گوش فرا بدین. فروتن بودنِ شما به بقیه فرصت صحبت کردن و شنیده شدن می ده، در این حالت به جای جلب کردن توجه بقیه، روی اونا تمرکز می کنین تا از اونا یاد بگیرین و حتی زمانی که با اون احساسات شون موافق نیستین احساسات شون رو درک کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۴ قدم واسه حذف اینترنتی در گوگل کروم 

۳. با افزایش خودآگاهی می تونین به درک بالاتری برسین

۴ تکنیک واسه تقویت هوش هیجانی آموزشی

تقویت هوش هیجانی فرآیندیه که درون شما اتفاق میفته و در اول با آگاهی ای که نسبت به خودتون کسب می کنین شروع می شه. شما پیش از اونکه بتونین رابطه موثر، پربار و قدرتمندی با بقیه برقرار کنین باید قادر باشین خودتون رو درک کنین. پرورش خودآگاهی رو با کار کردن روی درک احساسات خود شروع کنین. نقاط ضعف خودتون رو پیدا کنین. می تونین مشکلا ی خود رو قبول کنین و در همون حال روی تقویت اونا کار کنین؟ اگه قدرت این رو داشته باشین که رو راست به خودتون نگاه کنین، می تونین زندگی تون رو به خاطر این بهش رو کنین. روند خودآگاهی به ویژه در مراحل ساده می تونه سخت و پراسترس باشه، اما به شما قدرت می ده در موقعیتا ی سخت کار و کاسبی یا خارج از اون آروم بمونین و بتونین شرایط رو مدیریت کنین.

۴. جوابگو بودن رو تمرین کنین تا مسئولیت پذیرتر شید

۴ تکنیک واسه تقویت هوش هیجانی آموزشی

جوابگو بودن از خودانگیخته بودن ناشی می شه. جوابگو بودن رانه یا انگیزه ای شخصی واسه رشد، کسب موفقیت و پایبند بودن به پذیرش مسئولیت خویشتنه. واسه تقویت هوش هیجانی تون باید بتونین این مسئولیت پذیری خودانگیخته رو در خود تقویت کنین، چون که احساسات و اعمال شما نشأ ت گرفته از خودتونه. یعنی اگه کار اشتباهی انجام دادین، کسی رو آزردید، قُلدری کردین یا به هر نحوی دردسری درست کردین، مسئولیت اونو قبول کنین. جوابگو بودن در این موقعیتا ممکنه شما رو مجبور به عذرخواهی یا قبول کردن مسئولیت عمل خطایتان کنه، اما در آخر با این کار خود رو در راه تبدیل شدن به یک آدم قوی تر قرار میدید.

راه تقویت هوش هیجانی تا آخر عمر یک آدم ادامه پیدا می کنه و شما وقتی با تمرینات مشاهده و دقت، گوش دادن، گسترش خودآگاهی و جوابگو بودن با هوش هیجانی تون رابطه برقرار کنین می بینین که این توانایی چقدر قوی و حیاتیه.

منبع : Inc

در هر گفتگو ای جواب بله بگیرین، گفتگو بر سر حقوق بیشتر، معاملات بزرگ و حتی یک کار روزمره


دسته‌ها: آموزشی